De Tesla Cybertruck is in Europa in de vorm van een demo-tour langs diverse plaatsen in Europa. Meer dan 100 locaties worden aangedaan tijdens de Cybertruck Odyssey, waarbij de Europeanen kennis kunnen maken met de zilverkleurige gigant. Nederland wordt zeker niet overgeslagen maar Düsseldorf was een van de eerste locaties en aangezien ik redelijk dicht bij de Duitse grens woon én nieuwsgierig was naar het model, maakten we er een dagje Düsseldorf van, waarbij we begonnen bij de Tesla-vestiging in deze leuke Duitse stad.
De C van Cybertruck
Tesla heeft de automarkt opgeschud door de elektrische auto sexy te maken. Dat dat geen toeval is, bewijst het feit dat de letters van de modellen het woord “SEXY CARS” vormen. Waar staan deze letters eigenlijk voor?
S: Model S
E: Model 3 (wordt als E gelezen)
X: Model X
Y: Model Y
C: Cybertruck
A: Model A (mogelijk toekomstig model)
R: Roadster (sportwagen) of Robotaxi?
S: Semi (vrachtwagen)
Momenteel ligt de focus bij Elon Musk en zijn volgelingen bij de R van Robotaxi. Dit model wordt op 8 augustus van dit jaar getoond aan het publiek. Of de markt (en de regelgeving) al klaar is voor een zelfrijdende taxi valt te bezien, maar Musk loopt in zijn hoofd altijd een flink aantal jaren vooruit op de rest. Maar de C staat dus voor Cybertruck.
Lekker trappen
De hoekige, bijna buitenaardse vormgeving valt direct op. Het ding is zo uit een science-fiction film gereden. Hij is mooi van lelijkheid zullen we maar zeggen. Bovendien is het een groot ding, met een lengte van 5,68 meter en een hoogte van 1,79 meter en een breedte van 2,20 meter – of zelfs 2,41 meter als je ook de zijspiegels telt. Zet dat maar eens in een parkeervakje bij de Appie!
Helaas mocht het publiek niet in de auto plaatsnemen, maar door de ramen kon je goed zien dat de auto van binnen zeer herkenbaar is als een Tesla dankzij de minimalistische vormgeving en het grote centrale scherm op het dashboard.
Dat de pick-up is gebouwd met een ongespoten roestvrijstalen exoskelet betekent in de praktijk dat je er gewoon keihard tegenaan kunt trappen zonder dat er een deukje in komt. Dat wilde ik maar niet uitproberen in de Tesla-showroom, maar Mat Watson van Carwow doet het gewoon in onderstaande TikTok-video.
@matwatsoncars Why you can kick a #Tesla #Cybertruck
Niet naar Europa
In Europa zal de Cybertruck een zeldzaamheid worden, aangezien Tesla zelf ook zegt dat hij bestemd is voor de Noord-Amerikaanse markt. De Amerikaanse autofabrikant heeft het ding namelijk van 1,4mm dik roestvrijstaal gemaakt en daardoor is de auto veel te stijf waardoor hij tijdens botsingen te veel schade aanricht aan andere weggebruikers. Tsja, in Europa gelden nou eenmaal andere regels voor veiligheid dan in de Verenigde Staten.
De Cybertruck is bovendien zo zwaar dat je er niet mee mag rijden met een standaard B-rijbewijs voor personenauto’s. De Cybertruck weegt leeg al ongeveer 3.000 kilogram, en samen met het laadvermogen komt het gewicht ruim boven de 3.500 kilogram. Voor voertuigen boven dit maximumgewicht heb je minstens een C1-rijbewijs nodig. Wil je dan ook nog een aanhanger trekken, dan heb je een C1E-rijbewijs nodig. Als je hem hier wilt hebben zou je hem kunnen importeren en een individuele typegoedkeuring kunnen aanvragen bij de RDW. Maar de mogelijkheid bestaat dat je zelf aanpassingen moet doen aan de auto.
Musk heeft echter al gesuggereerd dat er mogelijk een Europese versie van het model komt, maar dat is vooralsnog toekomstmuziek.
Cybertruck Odyssey
De Cybertruck is te zien in Nederland op de volgende locaties en data:
25 – 26 juni | Eindhoven |
28 – 29 juni | Den Haag |
1 – 4 juli | Amsterdam |
5 – 6 juli | Utrecht |
Inschrijven kun je hier