Lancia gaat volgens Insiders stoppen met de productie van hun compacte middenklasser, de Delta.
Daarmee killen de Italianen één van de 2 modellen die nog een beetje tot de verbeelding spraken, want van de gerebadgde Chryslers die het Lancia gamma nog vormden moet niemand iets hebben, en terecht. Wie ooit dacht dat het grote publiek zou vallen voor een grote lompe Amerikaan met een Lancia-label moet wel heel veel paddo’s gegeten hebben. Gelukkig gaat dat ook stoppen.
1 model, 1 markt
Het stoppen met de Delta (waar in Nederland t/m april slechts 10 exemplaren van verkocht zijn) is een volgende stap van Fiat’s baas Sergio Marchionne, die van plan is Lancia te reduceren tot slechts 1 model dat nog op 1 markt verkocht gaat worden: de Italiaanse thuismarkt. De kleine Ypsilon is de gelukkige, het model dat het in Italië nog altijd goed doet. Vanaf 2016 moet dat het enige model zijn dat je nog kan kopen bij de Lancia-dealer.
Lancia-liefhebbers zijn woest op Marchionne, en ze hebben als protest dan ook een Facebook-pagina opgericht met de naam “Ja tegen Lancia, Nee tegen Marchionne”, die inmiddels al bijna 10.000 likes heeft.
Lancia spreekt bij veel autoliefhebbers (ook buiten Italië) toch nog altijd tot de verbeelding. Ooit was het een stijlvol merk waarmee je voor de dag kon komen. Sportief ook; de beroemde Delta Integrale en Lancia Stratos zullen zeker bij autosportliefhebbers een lichte hartslagverhoging oproepen.
Alle pijlen op Alfa Romeo
Fiat gaat zijn pijlen echter richten op Alfa Romeo als het internationale sportieve merk uit Italië. Het concern heeft een waar productoffensief aangekondigd, en verwacht wordt dan ook als Alfa het beter gaat doen, Lancia straks helemaal niet meer bestaat.
Reed enkele jaren met de 120pk platino uitvoering in automaat. Had een Champagnekleur (perla nadir). Het was zalig rijden met open dak. Zalige geruststellende dieselgeluid, bijna niet hoorbaar. Spijtig dat het merk verwijnt. En ja ik wisselde de delta voor een giulietta tct, dit is iets anders
Nu 4 jaar de Perla Nadir multi-air. Wat een fijne auto. 1 op 15 op benzine. En de enige onderscheidende auto in zijn klasse.
Er is alleen nog maar ruimte voor burgertrutten-auto’s of ‘sportieve’. Maar niet voor stijl en elegantie.
Heel jammer. Enorme verschraling op de middenklasse markt.