Opel is al lang niet meer de marktleider in Nederland in het C-segment. Volkswagen heeft deze strijd inmiddels overduidelijk gewonnen met de Golf. Volkswagen verkocht in Nederland in 2014 ruim 14.000 Golfjes en Opel slechts 3.000 Astra’s. Opel moet dus alle zeilen bijzetten om de Astra weer concurrerend te maken.

Afvallen!

De huidige Astra is honderden kilo’s te zwaar in vergelijking met de concurrentie. Hij moet dus afvallen, en daarom ontwikkelde Opel een heel nieuw platform dat zeker 100 kilo lichter is. Of dat genoeg is zullen we gaan zien.

Update mei 2015: Inmiddels is bekend geworden dat de Astra in totaal tot wel 200 kilo lichter wordt. Daarmee lijkt de Astra zijn zwaarlijvigheid definitief van zich af te gaan werpen.

De auto wordt ook een beetje kleiner, maar de binnenruimte wordt groter. Dat wordt uiteraard bereikt door de wielbasis te vergroten en de overhangen aan de voor- en achterkant te verkleinen.

Conservatieve lijnen

Zoals je kunt zien op de spyshots blijven de lijnen lijken op het huidige model, dus Opel kiest voor de geheel nieuwe Astra (modeljaar 2016) net als Volkswagen meer voor designevolutie dan designrevolutie. Dat heeft Volkswagen ook geen windeieren gelegd, zullen ze in Rüsselsheim gedacht hebben. Porsche is er ook al jaren succesvol mee. Desondanks moet het nieuwe model wel nieuwigheid uitstralen, en daarom zijn o.a. de achterlichten in LED uitgevoerd zoals we op de spyshots kunnen zien.

Update mei 2015: De nieuwe Astra wordt leverbaar met Matrix-LED-verlichting, wat betekent dat de auto altijd met grootlicht kan rijden, en dat hij zelf tegenliggers detecteert en de lichtbundel inperkt. Verder wordt de nieuwe Duitser ook leverbaar met Android Auto en Apple Carplay zodat je je smartphone handsfree kunt gebruiken op een groter extern scherm.

Downsizing

De motoren waren verouderd, maar Opel heeft een tijdje geleden al een waar motorenoffensief ingezet, en een aantal van deze nieuwe motoren liggen nu al in de huidige Astra zoals de nieuwe 1.6 CDTI diesel en 1.6 SIDI benzinemotor. Deze zullen we uiteraard in de nieuwe Astra weer onder de motorkap vinden, en daarbij komt ook een 3-cilinder 1.0 Turbo met 105 pk. Een OPC-versie van de Duitser zal in 2017 verschijnen, voorzien van een tot meer dan 280 pk opgefokte 1.6 turbo.

IAA 2015

De nieuwe Astra zal naar alle waarschijnlijkheid te zien zijn op de autosalon van Frankfurt, de IAA 2015 (17 – 27 september).

Spyshots

De nu nog gecamoufleerde testexemplaren van de nieuwe Astra.