Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Om de concurrentie het hoofd te bieden is Opel heel hard aan het werk gegaan aan zijn motorengamma. Tot 2016 wil de Duitse autofabrikant 80% van haar motoren vervangen, en maar liefst 13 verschillende motorblokken introduceren.

Net als bij andere fabrikanten ligt de focus uiteraard op downsizing: meer vermogen uit minder inhoud = lager verbruik en lagere CO2-uitstoot. Nu lanceert Opel de nieuwe nieuwe 1.6, en in 2014 kunnen we nieuwe 3- en 4-cilindermotoren verwachten van 1 tot 1.5 liter inhoud.

Krachtige 1.6 turbo

Nadat eerder al de nieuwe 1.6 CDTI het daglicht zag, is het nu de beurt aan een nieuwe viercilinder 1.6 benzine voorzien van SIDI (Spark Ignition Direct Injection) technologie. Met turbo uiteraard, en in verschillende vermogensvarianten. Zo is er de Eco Turbo-versie, met 170 pk en 280 Nm, en een Performance Turbo met een vermogen van 200 pk en 300 Nm. Het vermogen en met name het koppel zijn voor een 1.6 benzinemotor relatief hoog, daar waar de concurrentie zo rond de 180 pk en 250 Nm blijft steken (bijv. de Ford Focus). Het maximumkoppel is bij 1650 tpm al beschikbaar, dus dat belooft een soepel blokje te worden. Nu alleen nog iets doen aan het hoge wagengewicht Opel?

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Overige specs

Opel claimt in de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik met 13 procent verminderd te hebben in vergelijking met de vorige 1,6-liter turbomotoren, terwijl het maximumvermogen en -koppel met 30 procent verhoogd werden.

De technische hoogtepunten zijn:

  • Balansassen voor soepeler rijden
  • Vernieuwend dunwandig cilinderblok met gewichtsbesparend, tweedelige carter en grondplaat van gegoten aluminium.
  • “Geluidsengineering” voor verdere beperking van geluid en trillingen, specifiek ingeregeld per model
  • Optimale brandstofefficiëntie met minimale uitstoot: bougie/brandstofinjector centraal geplaatst aan de bovenzijde van de verbrandingskamer.
  • Alert reagerend gaspedaal: dynamische drukstrategie van de turbolader die snel reageert, vergelijkbaar met het twin-scrollconcept, plus compactere afmetingen.
  • Compressor met resonatoren voor hoge en lage druk om luchtgeluiden, zoals sissen en kloppen, te onderdrukken.