Over Italiaanse auto’s worden vandaag de dag nog steeds grappen gemaakt. Zo zouden ze niet betrouwbaar zijn en roesten.

In mijn persoonlijke omgeving ken ik echter een aantal zeer tevreden Alfa-rijders, die minder pech met hun gebruikte Italiaan hebben dan ik met een bekende Duitser heb gehad.

Maar hoe zit het met een merk als Fiat? AutoWeek lichtte weer eens een Italiaanse auto door in hun rubriek “Klokje rond”. Dit keer een Fiat Stilo uit 2004 met ruim 300.000 kilometers op de teller.

Voor het geval je het niet meer wist: de Stilo is de voorloper van de Bravo, maar daar maken ze tegenwoordig geen stationversie meer van. Hoe brengt hij het er van af, als de TUV-keurmeester zijn licht er op laat schijnen? Dat zie je in de onderstaande video.

Wat vindt de ANWB wegenwacht?

Allemaal leuk hoor, van die steekproeven, maar op de site van de ANWB vind je het commentaar van de wegenwacht, ook interessant:
“De Fiat Stilo heeft net als veel moderne auto’s last van uiteenlopende elektronische klachten. De elektrische stuurbekrachtiging valt bijvoorbeeld nog wel eens weg, dat is vaak een kwestie van resetten.

Bekend is ook de melding ‘storing airbag STOP’ op het dashboard, wat meestal inhoudt dat één van de stekkers van de gordelspanners onder een voorstoel los is, bijvoorbeeld door vaak heen en weer schuiven.

Als plotseling de trekkracht van de motor wegvalt is de oorzaak vaak een losse inlaatslang. Een koppelingspedaal dat helemaal onderin blijft zitten komt door een losgeschoten borgveer. Gelukkig zijn dit allemaal euvels die de Wegenwacht zó oplost, zonder dat er een dure reparatie achteraan komt.”