Het verschil tussen rijk en arm kan nauwelijks duidelijker worden weergegeven dan met de exorbitante bedragen die sommige superrijken neertellen voor hun persoonlijke kentekenplaten.
8 miljoen euro
Het lijkt een race naar een zinloze top, waarbij er zo min mogelijk op je kentekenplaat staat voor zo veel mogelijk geld. Zo kocht de Indiase vastgoedmagnaat Balwinder Sahani een paar dagen geleden in Abu Dhabi voor 33 miljoen dirhams (8 miljoen euro) het kenteken D5 voor zijn zwarte Rolls Royce. Vorig jaar kocht hij ook al de combinatie O9 voor 25 miljoen dirhams (€6 miljoen).
صدق يوم يقولون الدنيا خساره 😂 pic.twitter.com/7BclMqc4o7
— النعيمي (@saifaln_) October 8, 2016
“1”: 12,7 miljoen euro
Toch is Sahani een beetje een pauper in de Arabische kentekenwereld, want er staan maar liefst twee tekens op zijn kentekens! Het ideaal is natuurlijk één cijfer of letter. In 2008 wist Saeed Abdul Ghaffar Khouri beslag te leggen op het kenteken 1. Hij telde het lieve sommetje van 52.2 miljoen dirhams neer, wat neerkomt op zo’n 12,7 miljoen euro. Ongetwijfeld zal dit record in de nabije toekomst gebroken worden als er wederom bieders in de race zijn die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen.
Engeland
Dichter bij huis worden ook exorbitante bedragen neergeteld voor persoonlijke kentekens. Zo heeft in Engeland Afzal Kahn (bekend van het autoprogramma Supercar Megabuild) in 2008 440.000 pond (zo’n 5 euroton) neergeteld voor de combinatie F1. Hij schroefde die vervolgens op zijn Mercedes SLR en daarna op zijn Bugatti Veyron. Hij schijnt inmiddels een bod van 7 miljoen euro te hebben afgeslagen voor de tekencombinatie. “Te weinig” was zijn reactie.
VVD
In Nederland wilde de VVD het persoonlijk kenteken invoeren. Wellicht is het een goed idee om de staatskas te spekken, maar minister Schultz wil er niet aan. “In Nederland hoort het kenteken bij de auto en blijft daarbij ook na verkoop horen. Voor ”de leukigheid” van een persoonlijk kenteken is het de aanpassing van dit systeem veel te kostbaar”, aldus de minister.