Als je al wat langer meedraait op deze wereld zul je de tv-serie “Magnum PI” vast en zeker kennen. De serie heeft acteur Tom Selleck groot gemaakt, maar voor Ferrari heeft de serie destijds zeker ook geen windeieren gelegd.

De hoofdrolspeler reed namelijk 8 seizoenen lang (1980 – 1988) rond in een Ferrari 308 GTS. Het merk kreeg daarmee vele uren publiciteit in de schoot geworpen en het model verwierf daardoor een haast iconische status.

De serie

De serie speelt rond privédetective Magnum, een oud Navy SEAL. Hij woont in het luxeuze gasthuis op het eiland Oahu (Hawaii) op uitnodiging van de eigenaar Robin Masters, een bekend auteur van spannende boeken wiens gezicht men nooit te zien krijgt.

In ruil voor onderhoud en bewaking van het landgoed mag Magnum er verblijven. Het landgoed wordt gerund door de stijve Engelsman Higgins, een ex-sergeant-majoor van het Britse Leger die wordt bijgestaan door twee zeer goed getrainde Dobermanns, Apollo en Zeus.

De detective beleeft allerlei avonturen met (vuur)gevechten, achtervolgingen en mooie vrouwen. Een auto van de zaak hoort daar natuurlijk bij, en dat was uiteraard een prachtige Ferrari. Een 308 GTS om precies te zijn. Dat smoelt toch een stuk leuker dan een driecilinder diesel met lage bijtelling, niet waar?

Te lang

magnum-ferrari-308-1De 1m92 lange Amerikaan paste eigenlijk niet goed in het Italiaanse raspaardje. Daarom werd de vulling van de bekleding er zo veel mogelijk uit gehaald om hem wat lager in de auto te laten zitten. Ook werd de stoel zo ver mogelijk naar achteren geplaatst.

Gelukkig speelde de serie zich af op Hawaï, waardoor het dak van de GTS open kon blijven, want hij paste er, ondanks de aanpassingen, nog steeds niet echt lekker in. Je zag dan ook dat Selleck net met zijn haar + baseballpetje (is de 308 dan ook een petjesauto?) boven de voorruit uit torende.

Geen pk-monster

Er zijn 3 types van de 308 gebruikt in de serie. In het eerste seizoen betrof het een 308 GTS uit 1978 (240 pk), in het tweede en derde seizoen een 308 GTSi uit 1980 (205 pk). Voor de overige seizoenen werd gebruik gemaakt van een 308 GTSi QV uit 1984 (235 pk).

Voor de tv-serie maakte het niet veel uit, maar zoals je kunt zien was de 3-liter V8, niet alleen naar huidige maatstaven, bepaald geen pk-monster. De eerste 308’en werden echter van polyester gemaakt, en dat zorgde voor gewicht van slechts 1090 kilo. Dat wil nog wel.

Toen Ferrari in 1980 vanwege emissie-eisen echter overschakelde naar injectie i.p.v. carburateurs, daalde het vermogen behoorlijk. De auto werd inmiddels ook van staal gemaakt, wat de auto een stuk zwaarder maakte. Dat maakte bepaald geen raket van de Italiaan. De fabrikant introduceerde in de QV-versie (Quattrovalvole) 4 kleppen per cilinder, wat het vermogen weer deed stijgen. Je kunt je voorstellen dat de 205 pk-versie de minst populaire versie was/is op de markt.

In de serie werden overigens alleen stalen versies gebruikt.

Porsche

De producers hadden voor Magnum eigenlijk een Porsche op het oog, namelijk een 928, waar Tom overigens prima in had gepast (want Duits). De makers drongen er echter bij de Duitse sportwagenfabrikant op aan dat er een extra groot zonnedak in moest komen om mooie plaatjes vanuit de lucht te kunnen schieten. Porsche weigerde deze speciale aanpassing, en zodoende kwam men bij Ferrari uit.

De rollenbank

Het blad AutoWeek heeft in hun rubriek “Op de rollenbank” onlangs een 308 GTS Quattrovalvole op bezoek gehad. Medewerker Ghisbert van Beek Autoracing voelde het oudje aan de tand op hun rollenbank. Benieuwd hoeveel (gepensioneerde) racepaardjes de Italiaan na zo veel jaar nog levert? Check dan de onderstaande video.

Bron: magnum-mania.com