Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Het doek is nog maar net van de ultrazuinige Volkswagen XL1 af, of er is al gereden met de bijzondere hybride van Volkswagen. Het Britse autoblad Whatcar reed er ook al mee en Carblogger heeft de test voor je vertaald.

Eerste rit met de Volkswagen XL1

De Volkswagen XL1 is de meest efficiënte productieauto aller tijden, met een indrukwekkend laag brandstofverbruik van 1 liter op 111 km en een CO2-uitstoot van slechts 21g/km.
De tweezitter verscheen voor het eerst als een concept in 2011 en men dacht dat hij gebruikt zou worden bij het ontwikkelen van toekomstige zuinige Volkswagens, maar het bedrijf heeft nu bevestigd dat er 250 XL1’s in de verkoop gaan.

De plug-in hybride aandrijflijn maakt gebruik van een 0,8-liter grote tweecilinder dieselmotor met 48pk samen met een 27pk elektromotor en een lithium-ion batterij, die helemaal kan worden opgeladen in slechts twee uur. De topsnelheid is beperkt tot 160 km/h en de XL1 is in staat om de acceleratie van 0-100 km/h in 12.7 seconden te volbrengen.

Hoe rijdt de Volkswagen XL1?

In sommige opzichten rijdt de XL1 net als vele andere elektrische en hybride auto’s, waarbij de elektrische motor zorgt voor bijna geluidloos rijden bij lagere snelheden; het bereik van 50 kilometer in elektrische modus betekent dat de meeste korte ritten in volledige rust kunnen plaatsvinden. In tegenstelling tot de Toyota Prius Plug-in of Opel Ampera – die gebruik maken van een benzinemotor en een elektromotor – merk je het wel wanneer de XL1 overschakelt van accu- naar dieselkracht. De twee-cilinder motor klinkt nors wanneer hij wordt gestart. Hij is op zijn slechtst bij lage snelheden; als je boven 65 km/h komt klinkt hij gelijkmatiger en met een meer aangename brom.

Aerodynamica is de belangrijkste reden voor de radicale vorm, en dat resulteert in het feit dat de XL1 de laagste luchtweerstand (CW 0.189) heeft van alle auto’s ooit verkocht. Dit betekent dat hij fluisterstil door de lucht glijdt; er is geen opdringerig windgeruis, ondanks minimale isolatie. Je hoort echter wel veel weg- en motorgeluid.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

In de poging om gewicht te besparen heeft VW de moeite niet genomen om  stuurbekrachtiging te monteren, waardoor de kleine XL1 verrassend zwaar te manoeuvreren is bij lage snelheden. Aan de positieve kant is de besturing gevoelig en dat zorgt, in combinatie met de achterwielaandrijving en goed gecontroleerde carosseriebewegingen voor een onderhoudende, lichtvoetige rijervaring.

Zachtjes remmen wordt door het regeneratieve systeem afgehandeld, dat de energie afvangt en gebruikt voor het opladen van de batterij. Dit systeem is onopvallend, en de remmen zijn niet zo bijterig als die op een aantal andere elektrische auto’s.

De XL1 voelt zich, dankzij een gecontroleerd en comfortabel onderstel prima thuis op het stedelijke wegdek.

Hoe is de 2013 Volkswagen XL1 van binnen?

Je zit erg laag in de XL1, en de opwaarts openende grote deuren en de brede dorpel maken het in- en uitstappen een berekende aangelegenheid.

Er is geen enorme hoeveelheid ruimte in de XL1, ondanks het feit dat hij ongeveer even  lang en breed is als een VW Polo. Je hoofd zit zeer dicht bij het dak, wat betekent dat  zeer lange bestuurders moeite zullen hebben om comfortabel achter het stuur te zitten. De stoel schuift en kantelt, maar kan niet in hoogte worden versteld. Het stuur is wel in hoogte en diepte verstelbaar, dus de meeste chauffeurs zullen geen probleem hebben om comfortabel te zitten.

De passagiersstoel is ten opzichte van de bestuurdersstoel iets verder naar achteren gemonteerd, en er zijn zeer weinig opbergruimtes: een bij de versnellingspook en een kleine ruimte achter de bestuurdersstoel.

De XL1 gebruikt twee camera’s aan de zijkanten van de auto in plaats van spiegels; het beeld verschijnt op twee schermen aan de binnenkant van de deurpanelen. De schermen zijn lager verder naar achteren geplaatst dan conventionele buitenspiegels en dit is even wennen, net als het bekijken van de kunstmatige uitziende beelden.

De bagageruimte is met slechts 120 liter niet groot, maar wel diep en regelmatig gevormd, wat betekent dat je gemakkelijk een paar weekendtassen mee kunt nemen.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Moet ik er een kopen?

Als technische prestatie is de XL1 ongeëvenaard. De norse motor bij lage snelheden is het grootste minpunt, maar dit moedigt aan om in en rond de stad zo veel mogelijk elektrisch te rijden en de motor te gebruiken bij hogere snelheden. Hoewel hij niet snel is, is de XL1 dankzij zijn lichte gewicht en gebrek aan stuurbekrachtiging leuk om te rijden.

CB: de XL1 zal niet vooralsnog niet te koop en alleen in een leasevorm te rijden zijn.

Specificaties Volkswagen XL1

Fabrikant: Volkswagen
Model: XL1
Carrosserie: Hatchback
Aandrijving: 0,8 liter tweecilinder diesel met turbo, in combinatie met elektromotor
Vermogen brandstofmotor: 48 pk en 120 Nm
Vermogen elektromotor: 27 pk en 140 Nm
Gecombineerd vermogen: 69 pk en 140 Nm
Transmissie: 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling
Aandrijving: Achterwielen
Van 0 naar 100: 12,7 s
Topsnelheid.: 160 km/h
Verbruik (ECE): 0,9 Liter / 100 km
Inhoud brandstoftank 10 liter
CO2-uitstoot: 29 g/km (7% bijtelling)
Bagageruimte: 120 Liter
Gewicht: 795 kg
Afmetingen (lxbxh): 3,88 / 1,65 / 1,15 m

Bron: Whatcar