Als je een beetje sportief wilt sturen in een auto uit het D-segment, kom je al snel uit bij de BMW 3-serie. Gelukkig zijn er nu weer alternatieven in de vorm van de Alfa Romeo Giulia en de Jaguar XE.

Fremdwagen

Vanaf volgend jaar hebben alle auto’s (behalve elektrische) weer ‘gewoon’ 22% bijtelling. Dat zal er ongetwijfeld voor zorgen dat we meer alternatieven op de weg gaan zien, en niet alleen de merken die een bijtellingskanon in het programma hebben. Er kan weer (iets) meer met het autohart gekozen worden in plaats van alleen met de portemonnee. Fijn dat er nu dan ook alternatieven zijn voor de Duitse overheersing in het middensegment in de vorm van de Alfa Romeo Giulia en de Jaguar XE. In Duitsland noemen ze het “Fremdwagen” – want niet Duits – maar in Nederland kunnen we een beetje keuze wel waarderen, niet waar? We zijn tenslotte geen Duitsers.

Alfa Romeo Giulia en Jaguar XE

Alternatieven zijn leuk, maar die moeten dan ook wel presteren op gebied van comfort, rijdynamiek, ruimte, prestaties en afwerking. De BMW 3-serie is na vele jaren rijping namelijk ‘gewoon goed’. De nieuwkomers moeten dan ook wat te bieden hebben om de emotionele voorkeur na een tijdje nog steeds te verantwoorden. Uiteindelijk moet je er vele duizenden kilometers in doorbrengen, en dan wil je een auto die een glimlach op je gezicht tovert, en niet een die je alleen ergernis brengt.

Test Autovisie

Werner Budding van het blad Autovisie doet verslag van het trio BMW 320d, Alfa Giulia 2.2 JTD en Jaguar XE 20d. De Alfa komt er beter vanaf dan de Jag, maar de besturing is wel heel erg direct, en daar moet je van houden. De Jag is de zuinigste.

Test AutoWeek

Marco Gorter van Autoweek doet ook verslag van de uitdagers, en vindt met name de verfijning van de dieselmotoren van de twee aan de matige kant. Over het weggedrag van de Alfa is ook hij zeer te spreken.


Maar de hamvraag is natuurlijk: welke van de drie zou jij kiezen?