De Suzuki Celerio is de opvolger van de bekende Alto en is goedkoop in aanschaf én in kilometerkosten. Het 68 pk sterke Japanse stadsautootje is daarmee een goede keuze voor diegenen die op zoek zijn naar een goedkope auto.
Ruim 1 op 20
Het model stamt al weer uit 2015, maar dat geeft ons de kans om te zien wat het model in de praktijk verbruikt. Als je kijkt in de lijst van auto’s op benzine die in de praktijk het zuinigst zijn staat de Celerio momenteel bovenaan. Slechts 4,8 liter is er gemiddeld nodig om 100 kilometer af te leggen, wat uitkomt op een gemiddeld verbruik van 1 op 20,8. Daarmee verslaat hij auto’s als de Toyota Yaris Hybrid, die dure hybridetechniek aan boord heeft om hetzelfde verbruik te halen.
Zoals zo vaak moet de goedkope aanschafwaarde ergens vandaan komen. Helaas scoort de Celerio met 3 sterren in de EuroNCAP op veiligheid niet zo goed als zijn concurrenten. Maar daar zit een maar aan vast: de aangeraden Comfort-uitvoering is namelijk wél uitgerust met 6 airbags, waaronder 2 gordijnairbags. En laat dat nou net níet de uitvoering zijn die getest is.
Het comfort is niet optimaal en het is geen snelwegridder, maar dat zien we vaker bij een stadsauto. Dat legt Gerard Kroon van de Consumentenbond ook uit in de onderstaande testvideo van de Japanse A-segmenter.