Met name in de donkere winter is goede verlichting op je auto belangrijk. Fabrikanten bieden steeds vaker LED dimlicht aan als optie. Maar dit is vaak prijzig en niet altijd beter, zo blijkt uit een test van Auto Motor Und Sport.

Het Duitse automagazine testte recent de verlichtingsopties van een aantal auto’s, waaronder de nieuwe Astra en de Seat Leon, die sinds 2012 op de markt is.

De nieuwe Opel Astra kan worden voorzien van de in deze klasse (nu nog) unieke Matrix-LED-verlichting waarbij er continu grootlicht gevoerd wordt en de lichtbundel nauwkeurig wordt aangepast aan de verkeerssituatie zodat medeweggebruikers niet worden verblind. De testers zijn zeer te spreken over deze optie, en minder over de halogeenlampen van de Duitser.

Matrix LED-verlichting Opel Astra

Matrix LED-verlichting Opel Astra

Net andersom is het bij de Seat Leon. Hoewel de Full LED-lampen er natuurlijk leuk uit zien, is Auto Motor Und Sport niet overtuigd van het nut van de in het front van de Spanjaard gemonteerde exemplaren ten opzichte van de gewoon goede halogeenverlichting. Zo zou het licht te zwak zijn in de breedte. Bovendien zwenkt de module bij grootlicht naar boven, waardoor het licht nog zwakker lijkt.

Zo blijkt dat de ontwikkeling van lichttechniek snel gaat, en een nieuwer automodel op dit gebied punten kan scoren ten opzichte van een van zijn concurrenten. Seat is aan zet.

Bron