Nadat de eerste versie van de Alfa Romeo Stelvio, net als bij de Giulia, in Quadrifoglio-uitvoering het daglicht zag, presenteert de Italiaanse autobouwer nu de eerste ‘normale’ Stelvio, de First Edition met 2.0 turbomotor.
280 pk en vierwielaandrijving
Normaal is natuurlijk relatief, maar ten opzichte van het 510 pk-monster is 280 pk en 400 Nm een stuk civieler. Dit vermogen wordt geleverd door een 2.0 turbo-benzinemotor. Dit is dezelfde motor als in de Giulia Veloce. Met deze krachtige viercilinder rondt de SUV in 5,7 seconden van 0 naar 100, geholpen door de 8-traps automatische versnellingsbak. Dat een hele nette tijd en Alfa claimt zelfs dat de Stelvio de beste acceleratie in zijn segment levert. De Q4-vierwielaandrijving zorgt er voor dat de peekaatjes ook nog een beetje fatsoenlijk op het asfalt komen, waarbij het systeem door middel van een slim middendifferentieel in normale omstandigheden als een achterwielaandrijver rijdt, maar razendsnel de voorwielen bij kan schakelen.
Lekker luxe
Alfa Romeo heeft voor de eerste kopers in de vorm van de First Edition de Stelvio extra rijk uitgerust met 20-inch lichtmetalen velgen, gekleurde remklauwen, Bi-Xenon verlichting met LED mistlampen, privacyglas achter en courtesy-verlichting bij de deurhendels.
Verder zijn het luxe stuurwiel met geïntegreerde startknop en de aluminium schakelflippers standaard, evenals de elektrisch verstelbare en verwarmbare met leder beklede stoelen. Het 8,8″ Connect 3D Nav-systeem, ontwikkeld samen met Magneti Marelli, is uitgerust met stemherkenning en biedt connectiviteit met smartphones en tablets. Andere functies zijn Bluetooth, DAB-radio-ontvangst, navigatie met 3D-kaarten en kaartupdates via TomTom.
Veiligheid
Omdat ook een merk als Alfa aan de huidige maatstaven qua veiligheid moet voldoen bestaat de standaarduitrusting van de Stelvio First Edition uit nieuwe, efficiënte actieve veiligheidsvoorzieningen. Daarbij kun je denken aan Forward Collision Warning (FCW) met Autonomous Emergency Brake (AEB) en voetgangerssignalering, het Integrated Brake System (IBS), Lane Departure Warning (LDW) en cruisecontrol met snelheidsbegrenzer.
Prijs en specs
De prijs van deze First Edition bedraagt 68.450 euro. De basisversie van de Stelvio (200 pk benzine) gaat ongeveer 55.000 euro kosten.
TECHNISCHE SPECS Stelvio 2.0 turbo |
|
Transmissie | 8-traps automaat |
Aantal cilinders, | 4, in lijn |
Aantal kleppen per cilinder | 4 |
Cilinderinhoud (cm3) | 1995 |
Max vermogen kW bij tpm | 206 kW (280 pk) / 5250 |
Max koppel in Nm bij tpm | 400 Nm / 2250 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 5,7 |
Topsnelheid (km/h) | 230 |
VERBRUIK EN EMISSIE | |
Milieuklasse | Euro 6b |
Verbruik stadsverkeer (l/100 km) | 8,9 |
Verbruik buitenweg (l/100 km) | 5,9 |
Verbruik gemiddeld (l/100 km) | 7 |
CO2 emissie (g/km) | 161 |
INHOUDEN EN GEWICHTEN | |
Kentekengewicht (kg) | 1660 |
Hoogte (mm) | 1648 |
Breedte (mm) | 1903 (excl. spiegels) |
Lengte (mm) | 4687 |
Wielbasis (mm) | 2818 |
Bagageruimte (l) | 525 |