Het gezamenlijke lobbywerk van branche- en milieuorganisaties heeft zijn werk gedaan: het bijtellingsplan voor 2016 gaat op de schop.

Wiebes, staatssecretaris van Financiën, bleek vandaag gevoelig voor het alternatieve voorstel van de, vrij unieke, samenwerking van Bovag, Natuur en Milieu, Rai Vereniging, ANWB, Milieudefensie, VNO NCW en MKB Nederland. En dat is niet zo raar, als je een plan invoert wat al die partijen al hebben bekokstoofd, heb je met die partijen in ieder geval geen discussie meer.

Volgens dit plan komen er vier bijtellingstarieven:

  • 4 procent bijtelling voor elektrische auto’s (0 gram uitstoot)
  • 15 procent bijtelling voor plug-in hybrides (tot en met 50 gram CO2-uitstoot)
  • 21 procent bijtelling voor het gros van de (zuinige) auto’s (van 51 gram tot en met 106 gram CO2)
  • 25 procent bijtelling voor de rest (meer dan 106 gram CO2)

Dit plan zorgt er voor dat meer automodellen in een gunstiger tarief van 21 procent vallen in plaats van in de 25 procent in het vorige plan, waarmee de leasepijn voor velen wat wordt verzacht. Neemt niet weg dat veel modellen die nu in 14% vallen gewoon naar de 21% gaan.

De plannen moeten nu nog ‘even’ door de Kamer, maar als dit ongewijzigd doorgaat, voorspel ik een enorme run op plug-in hybrides in 2016, te meer daar de MRB ook nog eens de helft voordeliger is. Elektrische auto’s blijven vrijgesteld van MRB. (sarcasme aan)Wat zal het schoon worden in Nederland!(sarcasme uit).

Let wel: dit geldt voor nieuwe contracten die tussen 1-1-2016 en 1-1-2017 worden afgesloten, dus als je al een contract hebt lopen, dan heb je hier geen last van. Dan krijg je wellicht de maatregelen van 2017 voor je kiezen 😉