Volvo komt nog voor de zomer met een knaller van een aanbieding voor veelrijders in het C-segment: de Volvo V40 D4 Business.
Volvo scoorde vorig jaar goed met de V40 D2 in Nederland, en heeft nu speciaal voor Nederlandse markt een speciale versie van de V40 D4 ontwikkeld. Deze Business-versie heeft een uitstoot van 85 gram CO2. Dat wordt bereikt dankzij speciale 16-inch banden met lage rolweerstand, actieve grille-afsluiting, speciale versnellingsbakverhoudingen en een spoiler. Deze lage uitstoot betekent 14%-bijtelling, mits je de Zweed voor 1-1-2015 op kenteken laat zetten, want na deze datum ligt de grens voor deze gewilde klasse op 82 gram (nu: 88 gram).
Een beetje zuur…
Misschien een beetje zuur voor diegenen net een V40 D2 met lage bijtelling hebben besteld: de Drive-E D4 twinturbo levert maar liefst 190 pk en 400 Nm. Dat is 75 pk en 130 Nm meer dan de 1.6 dieselmotor die in de D2 ligt, en hij is niet eens zo heel veel duurder…
En 190 dikke dieselpk’s in een auto van dit formaat? Dat wil wel. Ondanks de waarschijnlijk lange versnellingsbakverhoudingen accelereert de V40 D4 Business in 7,4 seconden naar de 100 km/u. Er is wel een maar: de topsnelheid is volgens de prijslijst begrensd op 190 km/u. Ik vermoed dat dit door de banden wordt veroorzaakt. Maar daar heb je alleen in Duitsland last van.
De nieuwe D4-motor biedt niet meer het mooie vijfcilinderroffeltje van de oude D4, maar Volvo belooft een mooie loop dankzij i-Art-technologie.
Prijzen
Het Business-model is ook voor privérijders interessant, aangezien de aanschafprijs door de lage CO2-uitstoot (= lage BPM) ook op een interessant niveau ligt: vanaf 26.995 euro.
Model |
CO2 |
Bijtelling |
Consumentenprijs |
V40 D4 Base Business |
85 |
14% |
€26.995 |
V40 D4 Kinetic Business |
85 |
14% |
€27.995 |
V40 D4 Momentum Business |
85 |
14% |
€29.495 |
V40 D4 Summum Business |
85 |
14% |
€31.795 |
V40 D4 R-Design Business |
85 |
14% |
€30.995 |
Er is ook een reguliere D4 zonder speciale aanpassingen en deze heeft 99 gram uitstoot. Ook niet veel voor een diesel met 190 pk en 400 Nm, maar toch “slechts” 20% bijtelling, en een hogere prijs.
V40 D4 Kinetic |
99 |
20% |
€32.495 |
V40 D4 Momentum |
99 |
20% |
€33.995 |
V40 D4 Summum |
99 |
20% |
€36.795 |
V40 D4 R-Design |
99 |
20% |
€35.995 |
Meerprijs automaat |
106 |
20% |
€2.500 |
De ervaring zal leren of de Business-versie net zo lekker rijdt als de “normale”. Meestal wordt er bij speciale “spaarmodellen” een klein beetje comfort of rijplezier ingeleverd ten behoeve van een lager verbruik. Zo ligt de topsnelheid van de reguliere D4 op een nette 230 km/u en heeft hij waarschijnlijk “normale” versnellingsbakverhoudingen. Maar hij is dan ook 4,5 tot 5 mille duurder.
Kortom, we zullen naast de talloze V40 D2’tjes die nu al rondrijden binnenkort ook de D4 Business in groten getale op de Nederlandse wegen gaan vinden. Het wordt bijna saai!
Ik hoor je denken: “wanneer komt ie?” De dealers krijgen hem eind juni/begin juli. Tegen die tijd verwachten we ook gereden te hebben met deze Zweed, dus check de site regelmatig, of volg Carblogger via Twitter, dan blijf je automatisch op de hoogte.
Als Volvo rijder (nu mijn 4e nieuwe), erger ik mij toch wel aan het feit dat Volvo haar autos qua snelheid begrensd. Een beetje belerend. En ja, we mogen niet zo snel, maar als je kijkt naar die nieuwe T6 (306 pk) dan is die t.o.v. de T4 (245 pk), qua prestaties vrijwel gelijk terwijl de prijs behoorlijk lager ligt. En om met Koos Spee te spreken: het gaat er niet om hoe hard je auto kan, als je het er maar niet mee rijdt. Dat bravo imago moet Volvo kwijt. En trouwens, waar blijft die V40 polestar???
De beperking is waarschijnlijk gedaan omdat de auto anders niet goedgekeurd kon worden. Wellicht vanwege speciale banden.
Is het mogelijk om de begrenzer eraf te halen ?
Dat is nog koffiedik kijken, maar dat zal dan waarschijnlijk niet vanuit Volvo worden geregeld.
Ik krijg binnenkort die nieuwe Volvo v40 d4 business, en was benieuwd of er al meer bekend is over het ongedaan maken van de 190km/H begrenzing ?? Ik zou het graag van iemand horen
Moet je even bij Rica tuning kijken, die zijn specialist in volvo tuning, ze geven aan binnenkort de v40 d4 te kunnen chippen naar 240 pk en 480 nm koppel. De begrenzer gaat er dan ook af. Ik heb bij Rica mijn xc90 v8 laten doen wss begrenst op 210, loopt nu ruim 250.
Bij de v40 14 % bijteller wel letten op de bandjes, de standaard lage rolweerstandbanden hebben waarschijnlijk geen vr codering.
Sinds December 2013 40k afgelegd met de D2, hiervoor 120k in een Mondeo gereden.
Veel op de Autbahn onderweg. De D2 doet het goed, alleen boven de 140 wordt het, vergeleken met de Mondeo, wel wat onrustig. De D2 komt ook niet verder dan 199 op de teller. In 6de versnelling bij ca. 3300 rpm. Gemiddeld verbruik vanaf dag 1, inclusief de Autobahnritten met de cruisecontrol op 160: 1 op 22,5. De 190 pk van de D4 klinken leuk op een verjaardag, maar op het 14% onderstel en de Ecosloffen, zul je er niet veel meer mee kunnen als met de D2.
Tussen de D2 en de D4 zit een wereld van verschil. Die 130 Nm merk je echt wel. En daarbij: het aantal mensen dat nu een D4 kiest en vervolgens niet achteraf voor grotere velgen opteert, zal klein zijn. Het is lullig als je net een D2 hebt, want de meerprijs van de D4 is zo beperkt, dat elk argument om alsnog een D2 te kiezen nu weggenomen is.
heb nu een v60 awd gekocht met 24d 190pk automaat goed of nie