De Volvo-fabriek in Gent mag de opvolger van de huidige V40 gaan bouwen, en dan wel op het nieuwe CMA-platform. Dat verklaarde CEO Håkan Samuelsson van Volvo Cars in een interview met de Vlaamse krant De Tijd.

Het nieuws is ook al intern in de fabriek gecommuniceerd. Daarmee is de toekomst van de fabriek zeker tot 2025. Goed nieuws, want eerder had de topman geuit dat de loonkosten van de Belgische fabriek niet concurrerend genoeg waren. Allemaal politiek steekspel natuurlijk, maar het is wel een geruststelling voor de vele Belgen die afhankelijk zijn van het werk in de Volvo-fabriek.

CMA-platform

Het nieuwe CMA (C-segment Modular Architecture) platform, dat momenteel ontwikkeld wordt in samenwerking met moederbedrijf Geely, zal dienst gaan doen als basis voor de opvolger van de huidige V40. Er gaan geruchten dat deze in 2016 2019* gaat verschijnen. Het huidige model zag in 2012 het levenslicht.

De nieuwe compacte SUV (XC40) zal ook op het CMA-platform gebaseerd worden. Dit is een model dat de Zweden zo snel mogelijk op de markt willen brengen, om tegenwicht te kunnen bieden aan de BMW X1, Audi Q3 en Range Rover Evoque. Wellicht zien we de nieuwe XC40 dus wel eerder verschijnen, maar men houdt nu nog 2018 aan als richtdatum.

Veel nieuws

We kunnen ook plug-in hybrideversies verwachten van deze nieuwe Volvo’s, waarbij de elektromotor waarschijnlijk samen gaat werken met de nieuwe 3-cilindermotor. Er wordt ook al gesproken over een opvolger voor de S40, een sedan dus. Deze nieuwe S40 zou dan onder andere gaan concurreren met de Audi A3 Limousine en de Mercedes CLA.

*Update 3 mei: inmiddels is duidelijk dat de opvolger van de V40 staat gepland in 2019. Lees hier meer over de geplande nieuwe modellen van Volvo.