Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Het jaar is weer voorbij, dus dan zijn er weer jaarcijfers bekend. Er zijn in 2013 veel minder auto’s verkocht dan in het voorgaande jaar, 17% minder om precies te zijn. Dankzij de strengere bijtellingsregels die per 1-1-2014 ingaan zijn er echter nog nooit zo veel auto’s verkocht in een decembermaand, namelijk 39.163 stuks.

Vooral de dealers die in 2013 0%-bijtellingskanonnen als de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in hybrid konden leveren zijn waarschijnlijk met een grote smile op het gezicht de feestdagen in gegaan. Voor veel andere merken was het sappelen.

De laatste jaren zijn de autoverkopen elk jaar stevig gedaald. Dit zijn de cijfers van de afgelopen jaren:

  • 2011: 555.846
  • 2012: 502.496
  • 2013: 417.036
  • Voorspelling 2014: 415.000

De merken top-5 van 2013 bestaat achtereenvolgens uit:

  1. Volkswagen (49.985 stuks, marktaandeel 12,0%)
  2. Renault (37.184 / 8,9%)
  3. Ford (31.813 / 7,6%)
  4. Peugeot (30.242 / 7,3%)
  5. Toyota (28.789 / 6,9%)

Voor Volkswagen is dit de negende keer op rij dat het merk de lijst aanvoert. Daarvoor was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland, maar daar denkt Opel nog met weemoed aan terug.

De populairste modellen waren in 2013:

  1. Volkswagen Up! (16.187 stuks)
  2. Volkswagen Golf (15.415)
  3. Ford Focus (13.373)
  4. Renault Mégane (12.538)
  5. Volvo V40 (12.300)

Mede door de grote belangstelling voor zakelijke auto’s werd het C-segment (o.m. Renault Mégane en Volkswagen Golf) de belangrijkste koopklasse in 2013. Volgens berekeningen van AUMACON is deze compacte middenklasse in 2013 goed geweest voor een kwart van de totaalmarkt. Het B-segment (o.m. Volkswagen Polo en Opel Corsa) en het A-segment (o.m. Kia Picanto en Volkswagen Up!) waren tussen 2010 en 2012 afwisselend de populairste klassen, maar vielen vorig jaar hard terug in belangstelling. In 2014 wordt echter weer meer belangstelling voor de kleinere auto’s verwacht.