Volkswagen wil de ultrazuinige XL1 in 2013 in beperkte oplage laten rondrijden en de auto is blijkbaar al in vergevorderd stadium.
Nadat de rijdende sigaar van de Duitse autofabrikant afgelopen zomer al was gespot tijdens testen onder hete omstandigheden, wist een spionagefotograaf nu bij -30 graden Celcius plaatjes te schieten van de testende Volkswagen-ingenieurs.
Dieselhybride
Er is al het een en ander bekend van dit zuinigheidswonder. De Volkswagen XL1 is een ultrazuinige hybride, die wordt aangedreven door twee motoren. Een daarvan is een kleine 0,8 liter tweecilinder turbodiesel met 47 pk en 120 Nm koppel (zeg maar een halve 1.6 TDI) en de andere is een elektromotor van 27 pk en 140 Nm koppel. Beide motoren drijven de achterwielen aan via een 7-traps DSG-transmissie. De autonomie in volledig elektrische modus zou 35 km bedragen. Alles aan de Volkswagen XL1 is ontworpen om de onafhankelijkheid te maximaliseren en het stroomverbruik te reduceren.
1 op 111
Dankzij de zuinige aandrijflijn, het lage gewicht van ongeveer 800 kg en een ultralage cw-waarde van 0.186 zou de rijdende sigaar een verbruik moeten kunnen halen van 1 op 111 in de verbruikscyclus voor hybrides. Een 1-liter auto dus (vandaar de naam), met een uitstoot van 24 gram CO2 per kilometer; in Nederland goed voor 0% bijtelling tot 1-1-2014, en daarna 7%.
Een echte slak wordt het niet, want de acceleratie van 0 – 100 zou binnen 11,9 seconden gebeurd moeten zijn, en er wordt een topsnelheid van 160 km/u genoemd. Deze topsnelheid is begrensd, want hij zou meer dan 200 km/u kunnen halen.
Aandachttrekker
De spoorbreedte van de XL1 is aan de achterkant erg smal en de wielen zijn erg naar binnen geplaatst. Hoogstwaarschijnlijk worden de wielen van het productiemodel afgedekt om de aerodynamica te optimaliseren. Als je nog geen aandacht had gekregen door zijn opvallende uiterlijk, krijg je het wel als je uitstapt. Het interieur bereik je namelijk via vleugeldeuren, zoals te zien is op de onderstaande foto’s.
Prijzig
De prijs van de auto is nog niet bekend, maar het zou best wel eens een prijzig apparaat kunnen worden, aangezien de auto opgebouwd is uit een met koolstofvezel versterkte monocoque body en in kleine aantallen geproduceerd gaat worden. Onze buren schatten de prijs vorig jaar op zo’n 45.000 euro. Volgens geruchten zou de tweecilinder dieselmotor met elektro-ondersteuning uit deze merkwaardige auto in de toekomst leverbaar worden in de Volkswagen Up!, die nu nog een 1.0 driecilinder onder de motorkap heeft liggen.