Het jaar is bijna voorbij. Met smart kijken we uit naar 2021, waarin we hopelijk weer wat meer op pad kunnen richting “normaal”. We gaan waarschijnlijk ook weer autorijden. Dat heeft natuurlijk zijn invloed op de autokosten, te meer deze in 2021 natuurlijk weer omhoog gaan.

Zakelijk: bijtelling omhoog naar 12%

Als je in 2021 een nieuwe elektrische auto op kenteken laat zetten die je zakelijk gaat rijden, dan betaal je 5 jaar lang 12% bijtelling. Dat was tot 1-1-2021 nog 8%. Bovendien gaat het maximum bedrag waarvoor dat lage tarief geldt omlaag van 45.000 naar 40.000 euro. Daarboven moet er gewoon 22% bijtelling gehanteerd worden. Behalve voor een Lightyear. Voor brandstofauto’s blijft de bijtelling op 22% over het hele bedrag. Wist je dat je met deze tool zelf je netto bijtelling kunt berekenen? Superhandig, en gratis bovendien.

Particulieren: subsidie elektrische auto

In 2020 was er een stormloop op de subsidie die de overheid verstrekte op nieuwe en gebruikte elektrische auto’s. 4000 euro op een nieuwe elektrische auto, en 2000 voor een gebruikte. Waarschijnlijk is het potje van 2021 voor nieuwe EV’s al op, omdat bij het overschrijden van de subsidielimiet de aanvraag naar 2021 werd geschoven. We zullen zien of particulieren nu moeten wachten tot 2022 voordat ze weer kunnen aanvragen. Er zit voor gebruikte EV’s echter nog veel in de pot, maar de mensen zijn nog een beetje huiverig voor een gebruikte EV.

Wegenbelasting omhoog

De wegenbelasting, ofwel de motorrijtuigenbelasting (mrb) gaat in 2021 ook omhoog in een aantal provincies. Het verschilt wel per provincie, aangezien die zelf de zgn. opcenten kunnen bepalen. Vijf van de twaalf provincies, Utrecht, Noord-Brabant, Gelderland, Groningen en Flevoland, verhogen voor 2021 de opcententarieven. Dieselauto’s zonder goed werkend roetfilter betalen bovendien een fijnstoftoeslag, maar dat was in 2020 ook al zo.

BPM omhoog

Nieuwe auto’s worden flink duurder per 1-1-2021. Dat komt vooral door de verhogingen van de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) op nieuwe auto’s. Die worden gebaseerd op uitstootwaardes, die dankzij realistischer meetmethodes (WLTP) een stuk hoger uitvallen. Gemiddeld wordt een nieuwe auto 1600 euro duurder, volgens Autotelex. Daar zouden we eens voor op de pannen moeten gaan trommelen in Den Haag. Dat doen de RAI, ANWB en Bovag ook, maar er wordt niet naar geluisterd. Gevolg: mensen blijven langer doorrijden in oude auto’s en de import van occasions stijgt naar recordhoogte.

Brandstofprijzen omhoog

Om de fiscale voordelen voor emissieloze auto’s te kunnen (blijven) betalen, worden er twee belastingverhogingen doorgevoerd, waaronder een verhoging van de dieselaccijns in twee stappen van 1 cent (in 2021 en 2023). Dit komt bovenop de inflatiecorrectie met 1,6 procent van de accijnzen op benzine en diesel per 1 januari.

Verkeersboetes omhoog

In 2021 gaan de verkeersboetes weer omhoog. Jaarlijks worden deze gecorrigeerd met de inflatie, dus waarom zou je een traditie breken niet waar? Dit keer wordt er geïndexeerd met 1,6 procent, wat minder is dan vorig jaar. Gewoon aan de regels houden zou je zeggen, maar een vergissing is snel gemaakt. Een paar km te hard rijd je al snel (Flitsmeister-app al gedownload?). Voor het vasthouden van een mobiele telefoon betaal je voortaan 250 euro i.p.v. 240 (kun je beter een telefoonhouder kopen). Overige boetebedragen heeft het AD voor je verzameld.

Kilometers omlaag?

Je ziet het, autorijden wordt voor veel mensen duurder in 2021. Maar er is een lichtpuntje: veel forenzen zullen in 2021 meer thuiswerken en daardoor waarschijnlijk minder naar hun werk hoeven rijden met eigen auto, en dat scheelt natuurlijk in de kosten. Helaas worden auto’s in Nederland vooral nog afgerekend op bezit, en minder op gebruik, dus het effect is niet zo groot als het zou kunnen zijn.

Foto: js-photo – stock.adobe.com