De überlelijke Toyota op waterstof komt er gewoon! Hij is zojuist onthuld in Tokio, en wordt eerst in april 2015 in Japan op de markt gebracht. Daarna volgen in de zomer van dat jaar Europa en de Verenigde Staten, maar dan alleen in die gebieden waar de waterstofinfrastructuur enigszins ontwikkeld is. Toyota geeft daarbij niet aan waar dat is.

Gewaagd uiterlijk

Het is natuurlijk een behoorlijk vooruitstrevende auto, net als de Prius destijds was, maar het uiterlijk zal niet iedereen aanspreken. Deze auto zal daarom een behoorlijk statement zijn naar je omgeving: kijk mij eens rijden in een waterstofauto.

Toyota heeft de wereld al eerder kennis laten maken met het gewaagde uiterlijk, maar de pers mocht ook rondrijden in een wat normaler ogend testexemplaar. Kennelijk heeft Toyota er toch voor gekozen om de eerste modellen een spraakmakend design mee te geven. Foto’s van het interieur en de specificaties volgen later.

Waterstof is veelbelovende brandstof

Waterstof kan uitstekend duurzaam worden geproduceerd met behulp van bijvoorbeeld zonne- en windenergie. Het is dan ook bij uitstek een veelbelovende alternatieve brandstof, en Toyota denkt dan ook dat naarmate de tijd zal verstrijken, waterstof in Europa aan populariteit zal winnen.

Meer dan 20 jaar getest

Toyota is al een tijdje bezig met de technologie; de Fuel Cell Sedan is het resultaat van ruim 20 jaar onderzoek, ontwikkeling en testen. De Japanse fabrikant startte aan het begin van de jaren negentig al met de ontwikkeling van de eerste Fuel Cell auto’s, en liet in 2002 bedrijven en overheden in Japan en de VS al rijden met testexemplaren.

Prijs

Verwacht niet dat de FCS een koopje wordt: in Japan moet het apparaat zo’n 70.000 dollar gaan kosten. Dat betekent een dikke 50.000 euro’s.

Video

Hieronder vind je, weliswaar een beetje gekunsteld, de FCS in een videootje.