Toyota is ‘not amused’. De Japanners claimen namelijk dat niet de Ford Focus de meest verkochte auto van 2012 is, maar hun eigen Corolla. Volgens de Japanners zijn er maar liefst 1,16 miljoen Corolla’s verkocht in 2012, terwijl Ford ‘maar’ 1,02 miljoen Focussen zou hebben verkocht. Toyota zelf ziet de Corolla dan ook nog steeds als ‘de populairste auto ter wereld’.
Gisteren kwam consultancyfirma Polk met de wereldwijde verkoopcijfers, en volgens het Amerikaanse bedrijf had Toyota slechts 872.774 van hun C-segmenters verkocht, en dat was kwam aan als een samuraizwaard in de maagstreek bij de Aziatische autofabrikant.

Volgens woordvoerder Ryo Sakai bestaat het verkoopaantal uit: ‘de Corolla Sedan, die verantwoordelijk is van meer dan 90 procent van het totale volume, de Corolla Altis, Corolla Axio, Corolla Wagon, Corolla Fielder en Corolla Rumion”. Overigens allemaal modellen die hier in Nederland niet verkocht worden.

De aantallen zijn exclusief van de Corolla afgeleide modellen als de Auris, Auris Hybrid, Verso, E’z, Matrix, Scion xB en Rukus, die de naam ‘Corolla’ niet dragen.