De Volvo-dealers lachen zich een bult op het moment. Er zijn sinds 1990 niet zo veel Volvo’s verkocht in Nederland als dit jaar. En dat allemaal dankzij ons belastingklimaat.

De Volvo V40 D2 heeft namelijk 14% bijtelling gedurende 60 maanden mits je de auto voor 1 januari 2014 op kenteken zet. En dat zorgt in Nederland voor enorme verkoopaantallen, namelijk 10.000 exemplaren.

De V60 Plug-in Hybrid is eveneens een groot succes, ook dankzij belastingvoordeel. Hoe bizar ons bijtellingsstelsel is vergeleken met de rest van de wereld wordt helemaal duidelijk als we kijken naar het succes van de V60 Plug-in Hybrid met een CO2-emissie van 48 g/km. Mede dankzij 0% bijtelling in 2013, eindigt meer dan 70 (!) procent van de wereldwijde productie van de V60 Plug-in Hybrid in Nederland, namelijk 5.000 stuks.

Om het grote aantal van 120 Volvo’s per dag af te leveren voor het einde van het jaar moeten de Volvo-dealers zich momenteel in allerlei bochten wringen. Zo houden sommigen hun zaak ’s avonds en op zondag open om alle bestelde auto’s netjes af te leveren, of organiseren ze zelfs groepsavonden waar nieuwe Volvo-rijders massaal worden toegesproken.

De V40 D2 valt overigens dankzij zijn uitstoot van 88 gram CO2/km vanaf 1 januari volgend jaar weer “gewoon” in de 20% klasse. De V60 Plug-in Hybrid zal in de 7% klasse gaan vallen.