TomTom timmert lekker aan de weg. Of beter gezegd, op de deuren van de autofabrikanten. Na de recente deal met Lexus voor de CT200h en de bekende deals met Renault, Fiat en Mazda maakte de navigatiespecialist vandaag bekend dat het een deal gesloten heeft met PSA, fabrikant van Peugeot en Citroën.


TomTom gaat vanaf 2015 navigatieoplossingen in de vorm van kaarten, locatievoorzieningen en realtime verkeersinformatie (HD Traffic) leveren voor de on-board infotainmentsystemen van de Franse autoproducent.

harold-goddijn-ceo-tomtom“De samenwerking met een van de grootste autoproducenten van Europa is uiteraard geweldig”, zegt Harold Goddijn, CEO van TomTom. “De combinatie van al onze kaarten en verkeers- en navigatie-expertise biedt TomTom een unieke positie in de automotive-branche. De samenwerking met PSA is het bewijs dat ons modulaire productenaanbod tegemoetkomt aan de vraag naar flexibiliteit in state-of-the-art componenten voor locatie- en navigatieoplossingen.”

Het Nederlandse bedrijf heeft last van dalende consumentenomzet, met name in Zuid-Europa (de reden lijkt me bekend…) en ze willen dan ook onafhankelijker worden van deze markt, aldus topman Goddijn in een uitzending van BNR-nieuwsradio. TomTom is dan ook bezig zijn tentakels uit te breiden naar andere markten. Zo vernamen we onlangs dat TomTom diensten levert aan Apple, en vandaag vertelde topman Goddijn dat ze bezig zijn met meer deals met Apple. Logisch dus dat de koers van het aandeel TomTom vandaag flink steeg.