De discussie of het in Nederland wel zo nodig is om winterbanden onder je auto te leggen is voor wintersporters niet relevant; het speciale rubber is nu eenmaal verplicht in de wintersportlanden.

Veel mensen hebben nog een setje bij de bandenboer of in hun garage liggen (check wel even de profieldiepte), maar als je toe bent aan nieuwe sneeuwsloffen is het toch wel een goed idee om even te checken wat je wel en vooral niet moet aanschaffen.

Gründlich

Hoe handig is het dan dat het Duitse AutoBild (zeg maar de Duitse AutoWeek) de laatste bandentypes ‘gründlich’ heeft getest. Dit keer in de maat 225/50 R17, een maat die je vaak vindt onder middenklassers als de BMW 3-serie

Natuurlijk zijn de banden ook in andere maten verkrijgbaar, maar het schijnt dat de testresultaten niet 1 op 1 kan projecteren op die andere maten. Maar goed, die andere maten worden niet getest, en het geeft allicht een indicatie over de kwaliteit van de band.

Men startte met maar liefst 50 bandentypes, en er vielen er maar liefst 30 af na een eerste remproef. De 20 types die overbleven zijn verder getest. De onderstaande 6 winterbanden kregen het predikaat ‘voorbeeldig’, waarbij het opvalt dat de gunstige Apollo Aspire XP zich tussen de duurdere broeders genesteld heeft.

  • Continental WinterContact TS860 (testwinnaar)
  • Goodyear UltraGrip Performance+
  • Michelin Alpin 6
  • Apollo Aspire XP Winter
  • Bridgestone Blizzak LM 005
  • Vredestein Wintrac Pro

Het complete resultaat is te bekijken bij AutoBild (uiteraard in het Duits).