Volvo stond altijd garant voor vierkante stationwagons, en de laatste jaren ook voor praktische SUV’s. De Zweden hebben echter ook een aantal prachtige coupés op hun naam staan, al zijn die niet allemaal bij het grote publiek bekend. Als Volvo-fan denk ik dan aan de prachtige klassieker P1800, en meer recent de Polestar 1, wat natuurlijk ook gewoon een Volvo is.

Maar door nu met de laatste Coupé SUV-trend mee te gaan, slaan ze wat mij betreft de plank mis. Maar goed, de concurrenten (Skoda Enyaq Coupé, Volkswagen ID5, Tesla Model Y) doen het ook, dus zal er wel vraag naar zijn. Een SUV koop in mijn ogen omdat het een praktische auto’s is, en vervolgens maak je hem minder praktisch door de daklijn af te laten lopen. Maar goed als jij dat mooi vindt, be my guest.

Test Volvo C40 Recharge door Bright

Autoredacteur Rutger van Bright heeft net als ondergetekende moeite met Coupé SUV’s, en ik heb daarom ook hartelijk moeten (glim)lachen bij het bekijken van de onderstaande video. Hij associeert het ontwerp met drugsdealers en zij die de lifestyle van drugsdealers adoreren. Dat zal in het geval van een Volvo wel meevallen natuurlijk. Niettemin is de in België gebouwde C40 onderhuids gewoon een XC40/Polestar 2, en dat betekent een loeisnelle elektrische SUV met mooi interieur en prima infotainment. Niet zo efficiënt, maar goed, dat is geen enkele SUV.