Als je vandaag als autofabrikant een EV op de markt brengt, kun je veel fout doen. Maar het lijkt erop dat Renault met de eerste volledig elektrische Megane vooral veel goed heeft gedaan. Zo kun je een dure, lelijke auto ontwerpen, die niet ver komt op een acculading, langzaam laadt, matige afwerking heeft en slechte software gebruikt. Renault heeft echter veel geleerd van de Zoë, en de volledig elektrische Megane is een mooie, redelijk betaalbare EV geworden, die ondanks zijn niet enorm grote accupakket toch 400 km ver komt, snel laadt en voorzien is van fijne software van Google. Enige wat ik zie in de onderstaande testvideo is dat de software volgens de tester niet automatisch je oplaadpunten uitrekent op een lange reis. Dat is niet correct, want dat kan de Google Automotive-software die Renault gebruikt wel degelijk.

Test Renault Megane E-tech 100% Electric

Ervaren EV-tester Rutger van Bright vindt het een geslaagde auto. Natuurlijk heeft een Renault altijd gekke dingetjes, want Frans, maar overall geeft ie de Franse versie van de Nissan Ariya een 8,1. Hij zou hem verkiezen boven een VW ID3 of Cupra Born.

Bijtelling

Bijtelling van deze testauto weten? Vul het kenteken van deze auto (P-607-JG) in op de bijtellingstool en voila: 269 euro per maand. De Mégane E-TECH Electric staat vanaf nu bij de dealer.

Nóg een video?

Je zou het bijna denken, omdat presentator Kyle Conner van de Out Of Spec Review-video hieronder een Engelstalige tweelingbroer lijkt van Rutger. Hij is in Europa en reed de elektrische Mégane, en maakte een zeer interessante uitgebreide video over de auto. Ook hij is onder de indruk.