Recent zijn twee bekende C-segmenters vernieuwd, namelijk de Mazda 3 en de Peugeot 308. Beide fabrikanten hebben met hun vernieuwde model uiteraard het in hun ogen best haalbare neergezet. Maar gaan de modellen potten breken in dit belangrijke, competitieve autosegment? Dat gaan we zien.

Eigenzinnig

De Fransman is eigenzinnig vanwege het apart vormgegeven stuurtje en dashboard, de Mazda vanwege de keuze voor een grote 2.0 viercilinder zonder turbo maar mét hoge compressie. De concurrentie kiest namelijk voor kleine motoren met turbo, die in de praktijk minder zuinig zijn dan deze tegendraadse Japanner, zo blijkt uit een recente vergelijkende test van Auto Review. Een goede zet van de Japanners, al zal het begrip “praktijkverbruik” lastig uit te leggen zijn aan potentiële klanten die vaak alleen af gaan op de cijfers in de folder.

Op dit moment hebben dus alleen de turbodiesels van de Mazda een turbo onder de motorkap, maar dat gaat waarschijnlijk veranderen met de komst van de snelle Mazda 3 MPS, maar dat is nu nog koffiedik kijken.

Bijtelling

Voor beide automodellen is de leasemarkt erg belangrijk, en in dat verband is duidelijk dat de Mazda op dit moment een neuslengte voor heeft op de Peugeot als het gaat om de benzinemotoren. De 308 met 1.6 THP-motor stoot namelijk 129 gram CO2 per kilometer uit, nét te veel voor 20% bijtelling.

De Mazda valt op dit moment nog wel in deze gewilde klasse, maar per 1-1-2014 niet meer. Wellicht lukt het de Japanners om nog wat af te schaven van de 3, maar dan moeten ze snel zijn. De nieuwe 1.2 turbo met 110 of 130 pk zal bij Peugeot verandering brengen in de aantrekkelijkheid van de 308 voor de bijtelling. Deze motor wordt de opvolger van de 1.6 THP, die in de onderstaande testvideo gereden is.

Videotest AutoWeek

Marco Gorter en Stephan Vermeulen van AutoWeek reden beide kemphanen in een vergelijkingstest. Van deze test maakten ze een videoverslag, dat je hieronder kunt bekijken.