In 2019 wordt het privé rijden van een zakelijke elektrische auto op een normale manier belast boven de 50.000 euro. Dat wil zeggen dat je 22% bijtelling betaalt voor het bedrag boven de 50.000 euro, en t/m 50.000 euro gewoon 4%. Dit wordt de “Tesla-taks” genoemd, omdat er verder geen andere elektrische modellen waren die zo prijzig in aanschaf waren. Maar er zijn kapers op de kust, waarvan Jaguar met de I-Pace de eerste is die nu te koop is. Daarna volgen Mercedes (EQC), Audi (e-tron) en Porsche (Taycan).

Vergelijkende test

Mede vanwege de veranderende bijtelling loopt het storm bij de Jaguar-dealers, maar is de I-Pace de auto die je moet hebben, of toch de Tesla Model S? Roy Kleywegt van Autoweek reed de twee in een vergelijkende test, en bekijkt de twee kritisch, zoals het hoort. Of de Jaguar een Tesla-killer is?

Top Gear doet een dragrace tussen de twee, maar of dat een eerlijke test is? Oordeel zelf.