We vermoedden het al: de nieuwe Leon Cupra kon het de koning van het hot hatch-segment, de Renault Mégane RS, wel eens erg moeilijk gaan maken. En zo geschiedde.

Nürburgring

Een manier om te meten hoe snel een auto is, is zijn rondetijd te klokken op de wereldberoemde Nürburgring. Dit 20 kilometer lange circuit vergt veel van een auto; nergens ter wereld vind je deze combinatie aan bochten. Daarom testen vrijwel alle fabrikanten hun auto’s hier voordat ze de markt op gaan.

Flink sneller

Seat had het nog even verborgen willen houden, maar nu is via Autobild uitgelekt dat de nieuwe Leon Cupra, dankzij zijn 280 pk sterke 2.0 TFSI in combinatie met een sperdifferentieel flink sneller is dan de Renault Mégane RS Trophy op deze ronde.

De Mégane RS Trophy had al sinds 2011 de titel “snelste voorwielaandrijver” op de Ring, met een rondetijd van 8.07,97. De snelste Leon deed het naar nu blijkt in 7.58,44 met coureur Jordi Gené aan het stuur. En als je je afvraagt of dat snel is: ja dat is snel. Ter vergelijking: een Audi R8 V8 (420 pk) deed er in 2007 bijvoorbeeld 6 seconden langer over. En ook de meer recente, superlichte Alfa Romeo 4C (240 pk en 895 kg) is secondes langzamer.

Performance Pack

Negen seconden verschil is best veel, en dat heeft de Leon te danken aan 15 pk’s extra ten opzichte van de Fransman, maar belangrijker, een 80 kilogram lager gewicht, een goede coureur en een Performance Pack.

Voor het ronderecord had Seat de auto namelijk voorzien van het optionele Performance Pack bestaande uit Brembo-remmen, 19 inch lichtmetalen wielen en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden.

Nu is het aan de Honda Civic Type R om weer aan deze tijd te tornen, want de Japanners zijn vastbesloten om de snelste neer te zetten.

Bekijk hieronder de video van de recordpoging. Let ook even op hoe laat de coureur zijn wekker heeft gezet…