De minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu is er nog steeds niet gerust op, nu onze oosterburen met een aangepast tolplan zijn gekomen.

Het is volgens Schultz oneerlijk als Duitsers hun geld voor de tol terugkrijgen en Nederlanders en andere buitenlanders niet. In het recentste voorstel worden automobilisten die in Duitsland wonen, via de wegenbelasting gecompenseerd voor de tolheffing.

Ze wacht af wat de Duitsers daadwerkelijk gaan doen. Maar als ze aan hun plan vasthouden, zal Schultz bij de Europese Commissie aan de bel trekken.

Tol heffen mag, maar minister Melanie Schultz wil dan wel dat het eerlijk wordt gedaan.

Toch heeft met name Den Haag veel boter op het hoofd. In Nederland wordt de automobilist geheel leeg getrokken door middel van zeer hoge MRB- en BPM-taxen. En anders noemt men het toch een CO2-tax?

De recentste accijnsverhogingen, plus de herziening van de bijtelling en het afschaffen van de oldtimers-regeling van auto’s tussen de 25 en 40 jaar werden niet bepaald met gejuich ontvangen.

Maar het is de vraag of Duitsland net zo buigzaam zal zijn als Wiebes, die al gauw met een trucje ervoor zorgde dat de meeste leasebakken in een gunstiger tarief [22 ipv 25%] vielen.