Nederland is een belastingparadijs voor elektrische auto’s en berijders van de bijzondere Fisker Karma kunnen daar nu nog meer van profiteren.

Fisker Karma Dutch Edition

Tot voor kort stootte de Karma tijdens de officiële verbruikscyclus namelijk nog 53 gram CO2 uit, nu is dat speciaal voor Nederland aangepast naar 47 gram, en dus is de Karma vanaf nu te rijden zonder bijtelling in plaats van 14%. Fisker heeft deze speciale uitvoering de toepasselijke naam Karma Dutch Edition gegeven. De Fisker Karma Dutch Edition kost 117.975 euro. Bestaande Karma’s kunnen voorzien worden van de aanpassing, waarbij de auto een software-upgrade krijgt, de banden harder worden opgepompt (zo makkelijk kan het zijn…) en er nieuwe spanningssensoren worden geïnstalleerd waardoor ook huidige Karmarijders kunnen profiteren van 0% bijtelling.

Over de Fisker Karma

In de basis is de Fisker Karma ontworpen als plug-in elektrische auto met range extender. Het Li-on accupakket onder de middentunnel voorziet twee elektromotoren in de achteras van stroom. Deze elektromotoren leveren samen 400 pk en maar liefst 1330 Nm. Om de zogenaamde ‘Range Anxiety’ te voorkomen, oftewel de angst om onvoldoende actieradius te hebben en stil te komen staan met een lege accu, heeft Fisker de auto tevens uitgerust met een 260 pk sterke 2 liter 4-cilinder turbomotor van GM. Deze brandstofmotor drijft echter niet de wielen aan, maar dient puur als ‘aggregaat’ om de accu’s op te laden, in tegenstelling tot de Opel Ampera en Chevrolet Volt, waar de range extender in sommige gevallen de elektromotor wel bijstaat. De auto kan alleen op elektriciteit 85 km ver komen, en met de volle tank (van slechts 35 liter) + gevulde accu kom je 480 km ver.

Zwaargewicht

De in Finland gebouwde auto accelereert van 0 naar 100 in 6 seconden, en heeft een topsnelheid van 200 km/u. Deze waardes vallen gezien het hoge vermogen licht tegen, maar kunnen verklaard worden door het hoge gewicht van de auto. De vierdeurs sedan weegt 2405 kg, maar voelt in de praktijk niet aan als een zwaarlijvige auto (zie video), en dat is een knappe prestatie van de Californische autobouwer.

Recyclebaar

Niet alleen de aandrijflijn is groen, de rest van de auto is ook behoorlijk ‘groen’. Zo is het interieur volledig recyclebaar. Het gebruikte hout is afkomstig van verbrande bomen in Californië of bomen die op de bodem van Lake Michigan hebben gelegen. Ook de lak is milieuvriendelijk; de deeltjes in de lak zijn gemaakt van gerecycled glas.

Gadgets

Het gevaar met elektrisch aangedreven auto’s bestaat dat het overige verkeer je niet hoort aankomen. Om dat zo veel mogeljk tegen te gaan heeft Fisker een geluid ingebouwd, dat klinkt als de auto onder de 50 km/u rijdt. In het dak zijn zonnepanelen ingebouwd, die niet alleen de accu’s helpen opladen, maar ook de airconditioning van stroom voorzien.

Rij-impressie Fisker Karma door Autovisie