Het is opmerkelijk dat AutoWeek nu al met de BMW 330e kon rijden, aangezien de persintroductie van deze plug-inhybride pas over twee weken gepland staat.

Het jaar 2016 kan voor BMW Nederland een interessant jaar worden, aangezien de Beierse autoproducent met de 330e en de 225xe Active Tourer twee fiscaal interessante auto’s in het assortiment heeft. Het zijn echter geen goedkope auto’s, dus de vraag is of men niet liever voor een goedkoper exemplaar met 21% bijtelling gaat.

Dat AutoWeek er nu mee kon rijden is al even bijzonder als het feit dat er volgens het blad in Nederland al 40 gelukkigen hun BMW 330e voor 1 januari 2016 hebben mogen ontvangen. Deze ‘legale belastingontwijkers’ profiteren 5 jaar lang van 7% bijtelling vanwege de (theoretische) lage uitstoot van 44 gram CO2 per kilometer.

Deze lage uitstoot komt uit een 2-liter viercilinder turbomotor met 184 pk die in combinatie met een elektromotor van 88 pk wordt ingezet. Dat levert een systeemvermogen op van 252 pk en 420 Nm, waarmee de 1635 kg zware 3-serie dankzij de 8-traps automaat in 6,1 seconden van 0 naar 100 snelt. Da’s best rap. De topsnelheid ligt op 225 km/h, maar bij dat soort snelheden ben je ook rap door de kleine 41-liter brandstoftank heen, hybride of niet.

Diegenen die nu beslissen om de 330e te bestellen krijgen als zakelijke rijder helaas 15% bijtelling voor hun kiezen, mits de auto voor 1 januari 2017 op kenteken staat. Maar rijdt hij ook als een echte BMW? Dat is de vraag die Autoweek in deze video uitzoekt.