Staatssecretaris van Financiën Wiebes maakte onlangs bekend dat hij Autobrief 2.0 nog even uit wil stellen tot halverwege 2015.

In deze brief komt te staan wat er gaat gebeuren met het stelsel van autobelastingen vanaf 1 januari 2017. Duidelijk is dat het stelsel goed op de schop moet; het is een van de meest gecompliceerde systemen ter wereld en het is relatief duur.

Ondertussen moest er wel een plan komen voor 2016, want dat was er nog niet. Dat ‘tussenplan’ is deze week bekend geworden, en het borduurt voort op het systeem wat we al hadden, maar het plan is om de co2-normen flink aan te scherpen.

Bijtelling schuift op

De 4%-categorie wordt afgeschaft en alles schuift een bijtellingscategorie omhoog. Gevolg is dat er van de modellen die nu te leasen zijn nog zeer weinig in aanmerking komen voor de 7- en 14% bijtelling. Sterker nog, heel veel auto’s die momenteel in aanmerking komen voor 14% zouden vanaf 1-1-2016 zelfs in de 25% categorie vallen! Let wel: het gaat om nieuwe leasecontracten die afgesloten worden na deze grensdatum.

Update 31 oktober: er is zo veel kritiek op de plannen, onder meer door Wiebe’s eigen partij, de VVD, dat de staatssecretaris de bovenstaande plannen gaat aanpassen. Hoe dat er uit ziet kun je op de bijtellingspagina bekijken.

Halve MRB voor elektro’s

Ook wordt per 2016 de motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel wegenbelasting in de volksmond) van toepassing op auto’s die minder dan 50 gram co2 uitstoten, de elektrische auto’s dus. Dat was al eerder aangekondigd. Maar ze hoeven niet de volle mep te betalen, het plan is om de helft te laten volstaan. De bestaande gewichtscorrectie van 125 kg voor alle hybrides en elektrische auto’s blijft wel gehandhaafd.

Slecht vooruitzicht voor autodealers

De autodealers staan ook niet te juichen. Het betreft nog een plan, maar als het doorgaat zal de auto-industrie met knappe oplossingen moeten komen om nog net zo veel auto’s met belastingvoordeel aan de man te brengen als ze de afgelopen jaren deden. De verwachting is ook dat we een slecht verkoopjaar tegemoet kunnen zien, behalve voor een handjevol modellen.

Het beleid van de afgelopen jaren gaat aan zijn eigen succes ten onder, want we rijden hier ondertussen wel met het (op papier) schoonste wagenpark van Europa rond. Milieugroeperingen zijn dus ook niet blij met de op stapel staande wijzigingen.

Deze plannen zijn dus voor niemand leuk behalve de belastingdienst. Maar wat was ook al weer de slogan van de belastingdienst? Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Ik denk dat veel mensen straks het moeilijkere stelsel een stuk leuker vonden.