PSA (Peugeot en Citroën) steekt zijn hoofd boven het maaiveld door van hun modellen reële verbruiksgegevens te publiceren. Een slimme zet?

De Franse autofabrikant is hiermee de eerste die verbruiksgegevens vrijgeeft die door een onafhankelijke organisatie vastgesteld zijn. In november vorig jaar hadden ze het al aangekondigd en nu komen de Fransen naar buiten met het reële verbruik van de Citroën C4 Picasso, DS3 en de Peugeot 308. De Belgische organisatie Transport & Environment (T&E) mat het verbruik van de 120pk-sterke dieselversies. Nog eens 30 andere modellen zouden de komende maanden moeten volgen.

De eerste verbruiksresultaten

PEUGEOT 308
1.6l BlueHDi 120
S&S BVM6 Allure
CITROËN C4
GRANDPICASSO
1.6l BlueHDi 120
S&S BVM6 Exclusive
DS3
1,6l BlueHDi 120
S&S BVM6 So Chic
T&E (l/100km)5,05,64,9
NEDC-cyclus (l/100km)3,243,6
Enquete PSA-klanten5.0/5.15.5/5/75.1/5.3

Realistische testomstandigheden

Anders dan de testmetingen in de New European Driving Cycle (NEDC) gebeuren de metingen van T&E op de openbare weg in de buurt van Parijs (25,5 km in de stad, 39,7 km op regionale wegen en 31,1 km op de autosnelweg) met het gewicht van zowel passagiers als bagage aan boord en met de airconditioning ingeschakeld. Bovendien wordt er niet alleen op vlakke wegen gereden en wordt er realistisch rijgedrag gehanteerd. Zoals verwacht lag het brandstofverbruik tijdens deze zo reëel mogelijke omstandigheden tot 56 procent hoger dan het NEDC-verbruik. Het kwam echter aardig overeen met het verbruik dat klanten hadden doorgegeven in een enquête.

Meting werkelijk verbruik Citroen C4 Picasso