De Peugeot 308 SW komt pas in mei 2014, maar nu claimt Peugeot al dat de dieselversie van de 308 SW een dermate lage uitstoot krijgt, dat hij in de 14%-bijtellingscategorie gaat vallen, net als de hatchback. Peugeot-dealers kunnen de orderboekjes vast klaarleggen, want lage bijtelling = veel auto’s verkopen in bijtellingsgeil Nederland. Je kunt ze nu dan ook al bestellen.

Peugeot komt daarmee op een goed moment met een bijtellingsvriendelijke compacte middenklasser, want per 1 januari 2014 vallen een aantal concurrerende stations niet meer in de 14% bijtelling. Ik noem een Renault Mégane 110 DCi ECO2 en een Ford Focus Econetic, beide auto’s die nu relatief goed verkopen. Als de Peugeot 308 SW in mei volgend jaar op de markt komt heeft hij wel direct flinke concurrentie uit de VAG-groep, die de Skoda Octavia Combi en de Seat Leon ST in de gewilde 14%-klasse kan leveren. Zie ook dit overzicht.

Prijzen

Peugeot geeft twee prijzen nu al vrij, zodat je nu al blind kunt bestellen (je kunt natuurlijk een benzineversie van de hatchback gewoon proefrijden). De 308 SW Blue Lease moet voor 24.050 euro het dealerterrein afrijden en de Blue Lease Executive moet 26.350 euro gaan kosten. De rest van de prijzen en andere gegevens van de auto worden binnenkort vrijgegeven. De eerste foto’s van de Peugeot 308 SW volgen pas in januari (het plaatje boven dit artikel is namelijk een impressie).

Nieuwe 1.2 turbo

Peugeot komt volgend voorjaar ook met een driecilinder 1.2 turbo benzinemotor. Deze gaat de atmosferische 1.6 aflossen en zal 110 of 130 pk leveren (net als in de Citroën C4). Dankzij de lagere uitstoot valt deze benzinemotor in de 308 in de 20% bijtelling.