Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Je zou denken dat je wel ‘goed’ zit als je ruim 18 miljoen dollar stukslaat op een klassieke Ferrari. Maar dat bleek dus niet zo te zijn voor miljardair Les Wexner, CEO van Victoria’s Secret.

Veilinghuis Bonhams bood afgelopen zomer een Ferrari 375-Plus aan tijdens het Goodwood Festival of Speed, waar de lingeriekoning de hoogste prijs ooit betaalde voor een straatlegale auto in Engeland.

Hij hoopte de 375-Plus aan zijn fraaie verzameling klassieke Ferrari’s toe te voegen, maar de juridische strijd om het eigenaarschap van de Italiaanse bolide was blijkbaar nog niet volledig gestreden.

Achteloos

Het begon allemaal in 1958 toen de Le Mans-racer van weleer als schadeauto werd gekocht door ene Karl Kleve uit Cincinnati. Hoewel de auto een indrukwekkende racegeschiedenis kende, parkeerde Kleve de auto lange tijd achteloos in de tuin.

Kleve verkocht zelfs de V12-motor aan een medewerker van General Motors en liet ook nog wat andere onderdelen tegen betaling ophalen.

Ondanks de zeer slechte staat werd de Ferrari 375-Plus in 1989 gestolen.

De Belgische Ferrari-dealer Jacques Swaters kreeg de auto in handen en liet de voormalige racer volledig restaureren. De 375-Plus was daarna zelfs een tijdlang in het Ferrari-museum in Maranello te aanschouwen, totdat de familie Kleve ontdekte dat de auto inmiddels al enige tijd ontvreemd was.

Rechtszaak

Een rechtszaak in Ohio volgde waar in 2013 een schikking voor een oplossing leek te zorgen. Kleve, Swaters en enkele anderen die onderdelen van de auto in bezit hadden zouden de opbrengst na verkoop onderling verdelen.

En zo kwam de auto op de veiling van het gerenommeerde Bonhams waar Wexner met zijn bod van 18,3 miljoen dollar won. Ondertussen zijn er echter bij de rechtbank in Ohio nieuwe claims op tafel gelegd, waardoor de strijd nog niet gestreden is rondom het eigenaarschap van de op drie na duurste auto ooit verkocht op een veilng.

Geleden schade

De lingeriemiljardair heeft nu dus een enorm bedrag neergelegd, maar is nog steeds geen eigenaar van het raspaardje, en is nu op zijn beurt een rechtszaak begonnen tegen het veilinghuis. Hij eist zijn miljoenen terug, plus geleden schade.