De nieuwe 1.6 CDTI van Opel is volgens de makers een pareltje van een dieselmotor; stil, zuinig en trillingsvrij. Hij is in de 110 pk-versie bovendien de schoonste diesel die de Duitsers ooit geproduceerd hebben.

Waarom krijgt deze Astra dan niet de gewilde lage bijtelling van 14% waar zakelijke rijders op azen? De Duitser is gewoon relatief zwaar, en overgewicht is het laatste wat je kunt gebruiken in de zoektocht naar een laag verbruik. De Astra 1.7 CDTI 110pk weegt 1403 kilo, en deze nieuwe 1.6 diesel (die de 1.7 vervangt) zal zeker lichter zijn, maar geen tweehonderd kilo. Dat is namelijk het verschil met de directe concurrenten. De Volkswagen Golf 1.6 TDI weegt bijvoorbeeld 1205 kilo en de nieuwe Peugeot 308 1.6 e-HDi diesel nog minder, namelijk 1135 kilo.

Dat betekent niet dat de Astra een slechte auto is, maar in de race om de lage CO2 -getallen (en dus bijtelling) is overgewicht niet iets wat je graag meezeult. Dat gaat voorlopig niet veranderen totdat er een nieuwe Astra komt.

De Astra vijfdeurs 1.6 CDTI 81kW (110 pk) in Business+ uitvoering is verkrijgbaar vanaf € 23.945,- incl. BTW en BPM. Vanaf mei wordt deze nieuwe motor geleverd, maar hij is nu al te bestellen. Ook in de Sports Tourer en vierdeurs.