De olieprijs is flink gedaald de laatste maanden. Je zou denken dat de benzine- en dieselprijzen gelijk meedalen. Dat is niet het geval.

De benzineprijs aan de pomp blijft, ondanks de sterk gedaalde olieprijs, relatief hoog vanwege de belastingen en de zwakke euro.

Halvering

De prijs die we voor benzine aan de pomp betalen is ten opzichte van vorig jaar met 5,1 procent gedaald, terwijl de prijs van een vat olie in dezelfde periode halveerde. Deze prijsontwikkeling publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deze week.

Olieprijs jan 2014 – jul 2015

Prijsindex vat olie North Sea Brent

Belastingen

De prijs aan de pomp blijft hoog door de belastingen. In de eerste plaats een vast bedrag aan accijns en voorraadheffing (77 cent), om vervolgens over de prijs van de benzine plus belastingen ook nog eens btw te rekenen. Voor een liter euro95 betaalde je gemiddeld €1,66 in juli 2015, daarvan is 1,06 belasting. De benzineprijs zonder belastingen, maar inclusief de kosten voor de ruwe olie, productiekosten en de marge van de verschillende marktpartijen bedraagt slechts 60 cent.

Zwakke euro

Naast de belastingen zit ook de zwakke euro een lagere prijs aan de pomp in de weg. De olie mag dan op de wereldmarkt goedkoper zijn geworden, hij wordt in dollars betaald. Omdat de dollar door de zwakke euro duurder is geworden, valt het voordeel van de lagere wereldmarktprijs voor een deel weg.