Dankzij de komst van Max Verstappen naar de hoogte raceklasse heeft de Formule 1 in Nederland geen reden tot klagen qua kijkcijfers. Wereldwijd neemt het aantal toeschouwers van deze vorm van autosport echter al een tijdje af. Dus vond men het tijd om zaken te veranderen. De F1 moest aantrekkelijker worden om naar te kijken, dus zijn er een aantal regels veranderd. De meest in het oog springende is het nieuwe uiterlijk van de racewagens in seizoen 2017. Ze zien er gaver uit. Maar de aanpassingen hebben ook zeker een doel, namelijk: meer snelheid in de bochten, meer inhaalacties en betere races.

Bredere banden, die minder slijten

F1-auto voorkant 2016 vs. 2017 (illustratie Giorgio Piola)

F1-auto voorkant 2016 vs. 2017 (illustratie Giorgio Piola)

Zowel voor (6 cm) als achter (8 cm) zijn de banden flink breder geworden. Dankzij deze banden hebben de auto’s meer grip. Dit noemen we “mechanische grip”, omdat deze grip niet veroorzaakt wordt door vleugels. Later remmen, sneller door de bocht en eerder op het gas moet het gevolg zijn. Daarbij heeft bandenleverancier Pirelli banden gemaakt die minder snel slijten, dus hoeft minder er minder voorzichtig om te worden gegaan met de banden bij felle duels op het baan.

Bredere vleugels

F1-auto bovenkant 2016 vs. 2017 (illustratie Giorgio Piola)

F1-auto bovenkant 2016 vs. 2017 (illustratie Giorgio Piola)

In totaal worden de nieuwe bolides breder, namelijk maar liefst 20 cm, naar exact 2 meter breed. Dat zijn afmetingen van auto’s van voor 1998, toen besloten werd om de F1-auto’s smaller te maken. De vleugelbreedte aan de voorkant neemt ook toe met 15 cm, maar ze zijn wat spitser van vorm, waardoor er makkelijker achter een voorligger gereden kan worden zonder downforce te verliezen. Dit zou inhaalacties moeten vergemakkelijken.

De achterste vleugel wordt eveneens breder, maar ook lager.

F1-auto achterkant 2016 vs. 2017 (illustratie Giorgio Piola)

F1-auto achterkant 2016 vs. 2017 (illustratie Giorgio Piola)

Veel sneller

Ondanks dat het maximum gewicht met 20 kg verhoogd is tot 722 kg plus banden, om meer brandstof mee te kunnen nemen, zullen de auto’s flink sneller zijn. In totaal zou een bocht die normaal met 170 km/h genomen kan worden voortaan met 200 km/h genomen worden. Verwacht wordt dan ook dat de auto’s tot 5 seconden per ronde sneller zullen zijn dan vorig jaar. Voor de rijders is het sowieso zwaarder, zoals gezegd, dus dat kan ook zijn effect hebben op de race. Qua inhalen wordt het op een smal stratencircuit als Monaco met bredere bolides weer nét een tandje lastiger, vanwege de beschikbare ruimte. Op moderne, door Hermann Tilke ontworpen banen zal de extra breedte van ondergeschikt belang zijn.

Meer spektakel?

De vraag is nu nog: leveren de nieuwe auto’s meer spektakel op? Gaat de sport meer kijkers trekken? Dat is nog maar helemaal de vraag. Want als de onderlinge verhoudingen hetzelfde blijven, en de auto’s alleen harder gaan, valt het extra spektakel waarschijnlijk tegen. Aan het begin van dit seizoen is het vooral interessant welke teams de nieuwe regels het best geïnterpreteerd hebben. Dat hoeft niet per se een topteam te zijn heeft het verleden uitgewezen. Zal Mercedes nog steeds oppermachtig zijn in 2017? Of kunnen Ferrari en Red Bull dankzij de nieuwe auto nu écht het gat dichten met de Silberpfeilen. We gaan het zien.

De eerste F1-race vindt plaats op 26 maart 2017 op het circuit  van Melbourne, Australië.

Overzicht nieuwe regels F1-auto’s 2017

2016 2017
Tyres Front 245mm wide thread 305mm wide thread
Rear 325mm wide thread 405mm wide thread
Suspension Track 1800mm 2000mm
Legs +/- 5 degrees profile incidence +/- 10 degrees profile incidence
Front Wing Wing 1650mm span 1800mm span, swept plan view shape
Endplates Simplified endplate legality
Rear Wing Top wing 750mm wide, 950mm high 950mm wide, 800mm high
Endplates Rectangular endplate Swept endplate in side view and tucked in front view
Floor Steep plane 1400 max width; 1300mm min width; Edge radii <50mm constant 1600 max width; 1400mm min width; Edge radii <100mm variable
Reference plane Starts 330mm behind front axle Starts 430mm behind front axle
Plank Homogeneous Plank Pocketed plank for weight saving
Diffuser 125mm high, 1000mm wide, starts at rear axle 175mm high, 1050 mm wide, starts 175mm ahead of rear axle
Bodywork Width 1400mm max width 1600mm max width
Sidepods No constraint Swept leading edge in top view
Bardgeboards Big exclusion zone behind front wheels Reduced exclusions zone allowing for larger bargeboards
Weight 702kg max weight 722kg max weight + tyres (est 5kg)