Het verbruik (en dus uitstoot) van automotoren moet omlaag, en daarom is downsizing hot. Ook bij Volvo.
Bij downsizing wordt de motorinhoud verkleind, en wordt dit gecompenseerd met een turbo. De Zweedse autofabrikant wil onder de naam VEA (Volvo Environmental Architecture) eind 2013 een nieuwe reeks motoren lanceren, die de huidige Volvo 5- en 6-cilinders moeten evenaren in vermogen, maar zuiniger zijn dan de huidige viercilinders die van Ford en PSA worden betrokken.
Viercilinders met turbo
Volgens Peter Mertens, vicepresident R&D, betreft het viercilinder turbomotoren van ‘iets minder dan twee liter inhoud’, en misschien ook nog een 1.5 driecilinder benzinemotor. De vermogens van de viercilinders vallen tussen de 140 en 280 pk (benzine) en tussen de 120 en 230 pk bij de diesels. Als er meer power nodig is, zal een elektromotor voor ondersteuning zorgen. Volvo test voor deze hybride-aandrijflijn ook met een KERS-vliegwielsysteem.
De VEA-aandrijflijnen zullen tot 90 kg lichter zijn dan de huidige terwijl het verbruik kan afnemen met 30 procent. De benzine- en dieselmotoren zullen 30 tot 40% van de onderdelen delen.
Volgens Mertens werkt Volvo in de toekomst nog met slechts drie verschillende versnellingsbakken: twee handbakken en een achttrapsautomaat.
Milieu & zuinig: allemaal goed. Ik hoop alleen niet dat Volvo gaat verworden tot een geitewollensokken-merk. Heb zelf net mijn 4e nieuwe Volvo gekocht maar
ik wil wel power in mijn (dure) auto. Las dat die nieuwe VEA motoren tot 280pk
gaan dus minder dan de T6 (304pk. Audi en BMW b.v. verkopen buitengewoon
goed. Niet voor niets. Ze hebben een keur aan motoren. Volvo doet m.i. veel
te weinig met Polestar. Veel vermogen is niet voor iedereen weggelegd maar
straalt wel af op het hele programma van een merk. Dus Volvo……..?
De trend van downsizing is onomkeerbaar. Bij BMW worden ook steeds meer zescilinders vervangen door 4 cilinders met turbo. Een 328i is al lang geen zescilinder meer. De extra power zal steeds vaker door een ondersteunende elektromotor worden verzorgd.