Het verbruik (en dus uitstoot) van automotoren moet omlaag, en daarom is downsizing hot. Ook bij Volvo.

Bij downsizing wordt de motorinhoud verkleind, en wordt dit gecompenseerd met een turbo. De Zweedse autofabrikant wil onder de naam VEA (Volvo Environmental Architecture) eind 2013 een nieuwe reeks motoren lanceren, die de huidige Volvo 5- en 6-cilinders moeten evenaren in vermogen, maar zuiniger zijn dan de huidige viercilinders die van Ford en PSA worden betrokken.

Viercilinders met turbo

Volgens Peter Mertens, vicepresident R&D, betreft het viercilinder turbomotoren van ‘iets minder dan twee liter inhoud’, en misschien ook nog een 1.5 driecilinder benzinemotor. De vermogens van de viercilinders vallen tussen de 140 en 280 pk (benzine) en tussen de 120 en 230 pk bij de diesels. Als er meer power nodig is, zal een elektromotor voor ondersteuning zorgen. Volvo test voor deze hybride-aandrijflijn ook met een KERS-vliegwielsysteem.

De VEA-aandrijflijnen zullen tot 90 kg lichter zijn dan de huidige terwijl het verbruik kan afnemen met 30 procent. De benzine- en dieselmotoren zullen 30 tot 40% van de onderdelen delen.

Volgens Mertens werkt Volvo in de toekomst nog met slechts drie verschillende versnellingsbakken: twee handbakken en een achttrapsautomaat.