Het Amerikaanse consultancybureau Alixpartners LLP constateert dat er miljarden worden verspild bij de ontwikkeling van autonome voertuigen.

Er zijn momenteel vijftig grote spelers die autonome software proberen te ontwikkelen, stelt het bureau op basis van een jaarlijks onderzoek. Daarvan winnen er maar drie of vier, dus worden miljarden en miljarden dollars verspild door partijen die op het verkeerde paard hebben gewed. Uiteindelijk zullen een heleboel van deze bedrijven achter de technologische ontwikkelingen aanlopen van de beste systemen. Dit resulteert er in dat ze uiteindelijk toch de technologie in moeten gaan kopen, omdat hun modellen anders achterlopen.

Opboksen tegen techreuzen

Zelfrijdende auto van Waymo, onderdeel van Alphabet (Google)

Automotive News Europe sprak met John Hoffecker, vice-voorzitter van het consultancybureau. “Traditionele autofabrikanten hebben het moeilijk. Ze moeten opboksen tegen techreuzen als Alphabet (moederbedrijf van Google, niet te verwarren met de leasemaatschappij) en Apple, die niet alleen diepere zakken hebben, maar ook meer geld verdienen om de ontwikkeling van autonome auto’s te bekostigen. Autofabrikanten beloven volledig zelfrijdende auto’s binnen vier jaar. Ze gooien er enorme hoeveelheden geld tegenaan. Straks hebben de verliezers miljarden geïnvesteerd in hun eigen technologie, maar moeten waarschijnlijk toch de techniek kopen van de winnaar van de race.”

Afgelopen jaar zijn er volgens het onderzoek van Alixpartners 195 samenwerkingsverbanden gesloten om zelfrijdende technologie te ontwikkelen. Die kunnen niet allemaal winnen, stelt Hoffecker.

Foto boven artikel: Citroën C4 Picasso passeert autonoom een Frans tolpoortje, een van de uitdagingen die ingenieurs recent hebben overwonnen. Let ook even op de gefotoshopte bestuurder en passagier 😉

Bron: Automotive News Europe