Voor de occasionmarkt was 2016 een goed jaar. De verkopen van autobedrijven aan consumenten groeiden 4,5% ten opzichte van 2015, waarmee de stijgende trend van vorig jaar zich doorzet.
De economie trekt aan, en dat uit zich in meer mensen die een andere auto kopen. Opvallende trend is dat we minder nieuwe auto’s kopen, en vaker een gebruikte auto aanschaffen. Vier van de vijf verkochte auto’s is een tweedehandsje. Tsja, auto’s zitten steeds beter in elkaar, en het is steeds minder erg als er een (groot) aantal kilometers op de teller staat. Vooral jonge auto’s uit het B- en C-segment waren in 2016 erg in trek.
De onderstaande cijfers gaan over de verkopen van personenauto’s van autobedrijven aan particulieren (B2C).
Best verkochte merken
Autobedrijven verkochten 7,9% meer gebruikte Volkswagens, waarmee het Duitse merk ook in 2016 weer de lijst aanvoert. Door een stijging van 12,7% steeg Peugeot in 2016 van de derde naar de tweede plaats, ten koste van Opel. Andere merken die sterk groeiden zijn Toyota (+6,3%), Volvo (+8,6%), Kia (+9,9%), Skoda (+11,9%) en Dacia (+28,6%). Ondanks de marktgroei zijn er ook merken waarvan er minder occasions zijn verkocht; grote dalers zijn Fiat (-4,6%), Alfa Romeo (-7,8%) en Suzuki (-8,4%). Deze verschillen komen mede door de ontwikkeling in nieuwverkopen van deze merken in de afgelopen jaren, waardoor er nu meer of juist minder occasions van een merk op de markt komen.
Positie 2016 | Merk | Aantal 2016 | Aantal 2015 | Groei 2016 |
1 | Volkswagen | 123.478 | 114.463 | 7,9% |
2 (+1) | Peugeot | 105.529 | 93.661 | 12,7% |
3 (-1) | Opel | 100.515 | 97.774 | 2,8% |
4 | Renault | 93.121 | 91.185 | 2,1% |
5 | Ford | 88.747 | 85.920 | 3,3% |
6 (+2) | Toyota | 52.403 | 49.304 | 6,3% |
7 | Citroën | 51.890 | 51.407 | 0,9% |
8 (-2) | Fiat | 50.826 | 53.267 | -4,6% |
9 (+1) | Volvo | 44.447 | 40.937 | 8,6% |
10 (-1) | BMW | 44.178 | 42.755 | 3,3% |
Bestverkochte modellen
De top 5 van meeste verkochte modellen bleef onveranderd. Van de Volkswagens Golf en Polo groeiden de verkopen, waardoor deze de lijst blijven aanvoeren. Daarnaast waren er enkele Franse modellen die sterk stegen: de Peugeot 308 waarvan verkopen ruimschoots verdubbelden, Renault Clio (+9,3%) en Renault Mégane (+6,8%). De grootste daler is de Suzuki Alto (-16,6%). Opvallend is dat ook van andere kleine auto’s uit het A-segment (zoals de Ford Ka, Renault Twingo, Peugeot 107 en Fiat Panda) de verkopen terugliepen. Andere dalers zijn, net als in 2015, de grotere Ford Mondeo en Renault Scénic.
Positie 2016 | Merk | Aantal 2016 | Aantal 2015 | Groei 2015 |
1 | Volkswagen Golf | 39.811 | 37.885 | 5,1% |
2 | Volkswagen Polo | 37.073 | 35.801 | 3,6% |
3 | Opel Corsa | 32.065 | 32.486 | -1,3% |
4 | Opel Astra | 27.473 | 26.937 | 2,0% |
5 | Ford Focus | 26.671 | 25.073 | 6,4% |
6 | Peugeot 206 | 22.700 | 22.314 | 1,7% |
7 (+1) | Renault Clio | 22.530 | 20.610 | 9,3% |
8 (-1 ) | Ford Fiesta | 22.105 | 20.650 | 7,0% |
9 (+2) | Renault Mégane | 19.788 | 18.529 | 6,8% |
10 (-1) | BMW 3-serie | 19.631 | 19.361 | 1,4% |
Bron: VWE Trendweb