Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De onbelaste kilometervergoeding is in het verleden ingesteld om mensen gemakkelijker aan het werk te krijgen, ook buiten hun eigen woonplaats. Veel werknemers leggen sindsdien al jaren geld toe op de kilometers die ze maken naar/voor hun werkgever.

Gezien de steeds oplopende brandstofprijzen zou de kilometervergoeding volgens berekeningen van de MHP eigenlijk vijf cent hoger moeten liggen dan de huidige 19 cent per kilometer. Het is dan ook eigenlijk vreemd dat de regering van plan is in 2013 de onbelaste kilometervergoeding voor woon- werkverkeer af te schaffen. In dat geval wordt deze kilometervergoeding gewoon gezien als een belastbare vergoeding, waardoor je effectief slechts ongeveer twee derde tot minder dan de helft overhoudt, afhankelijk van je belastingschaal. Wel wordt de werkkostenregeling verruimd. Per saldo zal de werkkostenregeling echter onvoldoende ruimte bieden om de kilometervergoeding tot 19 cent geheel onbelast te vergoeden. De 19 cent per kilometer voor zakelijke kilometers blijven wel onbelast.

De aangekondigde maatregel creëert de nodige talloze boze reacties van voor- en tegenstanders op internet. Duidelijk een beladen onderwerp. Tegenstanders melden dat veel reizigers niet op korte termijn kunnen verhuizen richting hun werk vanwege een woningmarkt die op slot zit, terwijl voorstanders vinden dat deze mensen beter gedwongen kunnen worden te verhuizen, wat ook beter tegen filevorming en voor het milieu zou zijn. De pineut is de reiziger die net wat verder van zijn/haar werkplek af woont en niet 1-2-3 kan/wil verhuizen. Voor deze mensen betekent het, in combinatie met een werkgever die zijn kilometervergoeding handhaaft, een strop van honderden tot duizenden euro’s per jaar.

Overigens heeft de ANWB recentelijk beweerd dat 19 cent nog steeds voldoende zou zijn. Zelfs al zou de benzineprijs uitkomen op 2 euro de liter, zou de kostprijs 20,8 eurocent per kilometer bedragen. Ik heb geprobeerd om deze kostprijs te benaderen, en kom uit op een nieuwe, kleine wegenbelastingvrije auto als de Toyota Aygo van zo’n 9000 euro die je zonder rente financiert en waar je zo’n 15000 km per jaar superzuinig mee rijdt. Los van het feit of je je kilometers in een Aygo wilt/kunt maken, trek ik hierbij de conclusie dat 19 cent al te weinig was om in de praktijk uit de kilometerkosten te komen, om nog maar te zwijgen over de helft.

We wachten af wat er van deze plannen terecht gaat komen.

Zou jij verhuizen voor je werk als de kilometervergoeding belast gaat worden?

Laden ... Laden ...