Kia (KI staat voor “opkomen uit” en de A staat voor Azië) heeft de Cee’d en ProCee’d GT geprijsd. De sportiefste telg in het C-segment van de Zuid-Koreaanse fabrikant moet 29.995 euro opbrengen. Deze prijs plakt Kia zowel op de 3-deurs ProCee’d als de 5 deurs Cee’d. Deze prijs lijkt aan de hoge kant, maar het is momenteel de goedkoopste auto met 200 pk in zijn segment.
De motorische specs van de GT waren al bekend: je krijgt een 1.6 liter T-GDI turbomotor met 204 pk en 265 Nm koppel. De handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,7 seconden en een top van 230 km/u.
De GT-versie van de in Europa geproduceerde Kia (Pro)Cee’d wordt standaard rijkelijk aangekleed met allerlei goodies:
- Xenon verlichting
- 18” lichtmetalen velgen en rode remklauwen
- 4-Pits LED-dagrijverlichting
- Parkeersensoren (achter)
- Regensensor
- Privacy glass
- Halflederen Recaro sportstoelen en GT stuur met geperforeerd leder
- TFT instrumentencluster met onder meer een turbodrukmeter
- Auto Light Control
- Full map navigatiesysteem met achteruitrijcamera
- Dual Zone Climate Control
- Smart Key met start/stop knop
Een panorama schuif- en kanteldak (€1.200,-) is optioneel leverbaar.
GT First Edition
Van de GT First Edition, die alleen als ProCee’d (sorry, pro_cee’d is natuurlijk de officiele schrijfwijze, maar wie verzint zo’n naam?) op de markt zal verschijnen, komen slechts 35 exemplaren naar ons land. De First Edition heeft diverse aantrekkelijke extra’s ten opzichte van de reguliere ProCee’d GT zoals:
- 18” hoogglans zwart/zilveren lichtmetalen velgen
- Hoogglans zwarte spiegelkappen
- Panorama schuif- en kanteldak
- Leverbaar in één kleur, Deluxe White metallic
- Chromen instaplijsten voorzien van Limited Edition nummer (X/500)
- Rode moodverlichting voetenruimte
- Vloermatten afgewerkt met rode stiksels
De ProCee’d GT First Edition kost €31.595,-
Persoonlijk vind ik (als V40 rijder), dat KIA het heel, heel goed doet. Zou best dit merk overwegen ware het niet dat modelwisselingen (lees face-lift), aan de orde van de dag zijn waardoor m.i. een forse waardevermindering. Zag je, en zie je, ook bij de Japanse merken. Jammer en naar mijn mening volkomen overbodig. Hou gewoon een auto 4 jaar hetzelfde (qua uiterlijk dan), en dan pas een kleine face-lift. Maar dit is mijn, persoonlijke, mening.
Eens