Een volhouder mag dhr. Horstman uit Zoetermeer wel genoemd worden. Zijn Nissan Leaf werd maar liefst 34(!) keer afgesleept omdat hij stilviel langs de weg vanwege een lege accu. Hij spande een rechtszaak aan tegen de Nissan-dealer die hem de auto verkocht had en kreeg gelijk.

130 kilometer

De Nissan-verkoper had hem op het hart gedrukt dat de auto makkelijk de 130 kilometer van zijn woning in Zoetermeer naar zijn werk in Kampen (over stug volhouden gesproken) zou halen. De Nissan-folder sprak zelfs van 199 kilometer uit de 24 kWh-accu, al weten we allemaal dat dat alleen in sprookjes gehaald wordt. Zelfs 130 kilometer haalde de auto echter niet. Bij lange na niet zelfs. Twee onafhankelijke deskundigen stelden vast dat deze Leaf onder ideale omstandigheden maximaal rond de 100 kilometer kan overbruggen. De Nissan-dealer uit Drachten moet van de rechter Horstman dan ook zijn geld teruggeven. Ook moet hij de kosten voor de rechtszaak vergoeden, en de auto teruggeven die hij had ingeruild of het inruilbedrag.

Veel afwijking

Oplettende lezers hadden in deze ANWB-test al kunnen zien dat het theoretische bereik van een aantal elektrische modellen (bij lange na) niet gehaald wordt. Met 157 km haalde het groene blaadje van Nissan in deze test nog wel de gevraagde afstand, maar daar zaten niet alleen snelwegkilometers bij. Bovendien had dit model de grootste procentuele afwijking van het opgegeven bereik. De BMW i3 deed het in die test overigens opvallend goed, en reed zelfs meer kilometers dan door de fabrikant opgegeven. Fijn karretje trouwens, kan ik uit eigen ervaring mededelen.

Meer rechtszaken?

Nu is de vraag natuurlijk of er meer bezitters van elektrische auto’s gaan volgen, nu er jurisprudentie is op dit vlak. Dan worden fabrikanten wel gedwongen om een realistische weergave te geven van het bereik van de accu-auto’s.

Bron: NCRV De Monitor