AutoAuto

Vanaf 1 januari 2016 gaat de bijtelling voor plug-in hybrides omhoog van 7% naar 15%. Door de run op stekkerauto’s zijn veel modellen al uitverkocht, dus gaat men ze uit het buitenland halen.

Volgens voertuiginformatiedienst VWE zijn er in de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn er al ruim 500 plug-in hybrides geimporteerd. In dezelfde periode van 2014 ging het om 199 plug-in occasions, het jaar daarvoor nog slechts 31. Vooral in het derde kwartaal van dit jaar groeide de import sterk: naar 256 plug-in occasions. Dit zijn er meer dan drie keer zoveel als in het derde kwartaal van 2014. Het overgrote deel van deze auto’s is door bedrijven gekocht.

Ook meer elektrische auto’s

Hoewel de volledig elektrische auto in ons land minder populair is dan de plug-in hybride (want beperkt bereik), worden er ook steeds meer van deze brandstofmotorloze exemplaren geïmporteerd. In de eerste 9 maanden van dit jaar waren dat er 100, wat een toename van 178% betekent ten opzichte van vorig jaar.
In cijfers: het aantal geïmporteerde occasions in de eerste 3 kwartalen van elk jaar:

aantal geimporteerde occaasions 2012, 2013, 2014, 2015

Modellen

De meest geïmporteerde occasion met stekker is, zowel vorig jaar als dit jaar, de Volvo V60 D6 Plug-In-Hybrid*. In het afgelopen kwartaal zijn de VW Golf GTE en de Audi A3 E-tron echter sterk in opkomst. Opvallend is verder dat er ook meerdere exclusieve auto’s met stekker worden geïmporteerd, zoals de Mercedes S-klasse en Porsches Panamera en Cayenne. De bijtelling voor deze zwaardere modellen wordt per 1 januari 2016 van 14 naar 21%.

De top 10 meest geïmporteerde (semi-)elektrische occasions:
De top 10 meest geïmporteerde (semi-)elektrische occasions

Prijsvoordeel

Door de grote vraag naar plug-in hybrides in ons land zijn de prijzen voor gebruikte exemplaren hoog. De marktwaarde van populaire plug-in occasions in Duitsland ligt zo’n 10% lager dan in Nederland. De prijzen in Frankrijk liggen zelfs nog iets lager. Door de lage CO2-uitstoot van deze auto’s is de af te dragen BPM bij import gering. Dit prijsvoordeel en de grote vraag in Nederland maakt dat er steeds meer plug-ins worden geïmporteerd.

De marktwaarde voor particulieren van enkele gebruikte plug-in occasions:

De marktwaarde voor consumenten van enkele modellen plug-in occasions

Bron: VWE / autobiz

* De Volvo V60 D6 Plug-In-Hybrid AWD Geartronic Summum met Brits kenteken op de afbeelding boven dit artikel staat op mobile.de en kost slechts 25.500 euro met 21.000 km op de klok. Hij moet wel uit Litouwen komen… en hij is rechtsgestuurd. Toppertje!