Eerder schreef ik al over de Golf 7 met een plug-in hybride aandrijflijn. Toen heette het concept nog TwinDrive BlueMotion. Inmiddels is bekend dat hij GTE gaat heten, waarschijnlijk omdat de auto behoorlijk wat vermogen krijgt, namelijk 204 pk, en de andere krachtige exemplaren GTI en GTD heten.

De GTE wordt dus, net als zijn duurdere broertje, de Audi A3 e-tron, aangedreven door de combinatie van een 150pk sterke 1.4-liter turbobenzinemotor met een 109 pk leverende elektrocentrale waarvan je de accu kunt opladen met een stekker. Samen goed voor 204 peekaatjes. Dat wil wel natuurlijk: van 0 naar 100 in 7,6 seconden en een top van 217 km/u is best netjes voor een eco-mobiel.

In 3,5 uur is het 120 kilo wegende accupakket (8,8 kWh) van de Golf GTE via een normale stopcontactaansluiting weer volledig op te laden. Als je alleen op elektriciteit wil rijden kom je maximaal 50 km ver en ligt de top op 130km/u. Interessant is de verbruiksopgave; Volkswagen claimt een theoretisch verbruik van 1,5 liter per 100km, wat neerkomt op 35 g/km CO2. Dat lukt je natuurlijk nooit in de praktijk, maar in Nederland betekent dat wel slechts 7% bijtelling van de nieuwprijs bij je inkomen en geen wegenbelasting tot en met 2015.

Kost dat?

De prijs van de hybride Golf wordt ingeschat op meer dan 35.000 euro, hij zal in Genève aan het grote publiek getoond worden en komt naar verwachting later dit jaar op de markt.