Vergeet even de bijtelling, bizarre verkoopaantallen Tesla’s Model 3 en gestegen accijnzen. Dit is hét automotive verhaal van rond de jaarwisseling: de ontsnapping van Carlos Ghosn uit de klauwen van de Japanse justitie. Het voormalig hoofd van de Renault-Nissan alliantie zat onder huisarrest in Tokio in afwachting van zijn proces, maar besloot daar niet op te wachten. Hij ontsnapte uit zijn bewaakte villa en vluchtte naar Libanon, geholpen door een team van ex-commando’s en piloten.

Instrumentkoffer?

Japanners, het is een aardig volkje, nederig en zo, maar in oorlogstijd niet, heeft de geschiedenis bewezen. Dan zijn ze meedogenloos, en wellicht dat Carlos aan een Japans strafkamp moest denken na zijn miljoenenfraude? Geintje natuurlijk. Feit is wel dat de man op Houdini-achtige wijze (hoedienieda? op z’n Brabants) ontsnapt is aan justitie, al worden sommige spectaculaire details nu ontkracht. Het verhaal dat hij in een grote instrumentkoffer zou zijn ontsnapt wordt naar het land der fabelen verwezen. Hij zou zijn huis “gewoon” uit zijn gelopen nadat zijn advocaat de 24-uurs camerabewaking had uit laten zetten met het argument dat het een inbreuk op privacy zou zijn. Ok, doei!

Hij zou vervolgens de bullettrein genomen hebben naar Osaka, Kansai, enkele uren treinen vanuit Tokio. En dat terwijl zijn 3 paspoorten (Frans, Braziliaans en Libanees) waren afgepakt als voorwaarde om op borgtocht te mogen. Nu blijkt hij nóg een exemplaar te hebben gehad, die hij met zich meedroeg in een afgesloten koffer, waarvan zijn advocaten de sleutel hadden. Toch claimt zijn advocaat er niets mee te maken te hebben. Persbureau Reuters schrijft dat het voor buitenlanders in Japan verplicht is te allen tijde een paspoort bij zich te dragen

Op de luchthaven wachtte een privévliegtuig om Ghosn naar Istanbul, Turkije te brengen. Daar lijkt hij te zijn overgestapt in een privéjet van het type Bombardier Challenger voor een vlucht naar Libanon, waar hij maandag voor zonsopgang arriveerde. Turkije zegt ook dat zijn aankomst en vertrek niet zijn geregistreerd. De vliegroute is wel vastgelegd door vluchtvolger FlightRadar, waar de jet om 04.16 uur verdween, net toen het de internationale luchthaven Beiroet-Rafic Hariri naderde.

En nu?

De ontsnapping moet lang van tevoren gepland zijn. Het doel van de hele ontsnapping van Carlos Ghosn (die we nu beter Carlos Gone kunnen noemen…) was om te vluchten naar een vriendelijker juridisch klimaat. Interpol heeft wel een zogenaamde Red Notice uitgevaardigd, wat overigens geen arrestatiebevel is, maar Japan heeft geen uitleveringsverdrag met Libanon. Bovendien is de man populair in het land waar hij opgroeide. De Libanese regering steunt Ghosn sinds zijn arrestatie in november 2018 en zei dat hij “een van de succesverhalen van Libanon in het buitenland” vertegenwoordigde – hij heeft zelfs een postzegel met zijn hoofd er op. Met een beetje fantasie kun je bedenken dat zijn politieke vrienden in Libanon hun invloed hebben gebruikt om de vlucht te vergemakkelijken, en hem zeer vriendelijk zullen straffen, als dat al gebeurt.

Beschuldigingen

De machtige Braziliaans-Frans-Libanese zakenman wordt beschuldigd van het gebruiken van bedrijfsmiljoenen als zijn eigen portemonnee. Hij werd gevangen genomen in november 2018. Maar onder flinke borgtocht (9 miljoen dollar) mocht Ghosn uit de gevangenis, maar verbleef wel onder huisarrest in Tokio.