De Mazda 3 SkyActiv-D 2.2 diesel zet geen verkooprecords in zijn segment. Bovendien dreigt hij in 2016 buiten de 21%-bijtellingsboot te vallen. Dus komen de Japanners met een kleinere diesel, die op alle vlakken behalve vermogen goed uit de bus komt.

105 pk

Mazda 1.5 liter SKYACTIV-D motorDe nieuwe 1.5 liter SkyActiv-D was al leverbaar in de Mazda2 en de CX-3 en levert 105 pk en 270 Nm bij een CO2-uitstoot van 99 gram (in combinatie met een handmatige 6-versnellingsbak). Dat zijn prima waarden voor een instapdiesel, ware het niet dat de concurrentie (ik noem een Opel Astra) tegenwoordig veel meer pk’s levert bij diezelfde uitstoot.

Of dat allemaal eerlijke en geen sjoemelpk’s zijn, dat zullen eventuele testinstanties moeten uitwijzen, maar feit is dat een Opel Astra 136 pk uit een 1.6 diesel peutert bij 99 gram uitstoot. Bij Mazda gooien ze het echter op een gunstig praktijkverbruik, wat in testen ook naar voren is gekomen bij de benzineversies.

Hoe dan ook, deze Mazda staat garant voor 21% bijtelling in 2016 en ziet er gewoon goed uit; je rijdt iets anders dan de massa, en dat valt natuurlijk te prijzen. Bij diverse testen blinkt het model bovendien als een echte rijdersauto uit. En qua betrouwbaarheid zit het bij Mazda ook wel snor.

Halverwege 2016 komt de Mazda 3 SkyActiv-D 105 op de markt, vanaf 26.500 euro.