De eerste exemplaren van de elektrisch aangedreven FF 91 van Faraday Future hebben het daglicht gezien, en dan is het tijd om de marketingpraatjes om te zetten in daden. Formule E-coureurs Loic Duval en Jerome D’Ambrosio van het Faraday Future Dragon Racing-team mochten even komen proefrijden met een demonstratie-exemplaar.

“Really good”

En ze waren onder de indruk van het acceleratievermogen van de Tesla Model X-rivaal. Maar wat wil je ook met meer dan 1000 pk, 1800 Nm koppel en een 0 naar 100-tijd in 2,5 seconden, waarmee de FF 91 sneller accelereert dan hun race-auto. Dat het enorme gewicht van de auto niet heeft geleid tot een wegligging van een kathedraal op wielen, is minder vanzelfsprekend. “Really good” is de conclusie van de elektrocoureurs nadat ze ook zelf even mochten rijden. Al weet je natuurlijk niet of dat komt omdat hun salaris anders in gevaar komt. Maar het lijkt gemeend.

In productie?

Aan de prestaties van het eerste testexemplaren van de FF 91 – die zo’n 600 km ver moet kunnen komen op één lading – ligt het dus niet. Maar het is nog maar te bezien of de FF 91 ooit in (serie)productie gaat, en Faraday Future kan overleven. Er is een namelijk een hoop te doen rondom het Amerikaanse bedrijf. Zo zijn recent een aantal topmensen opgestapt nadat de gedoodverfde Tesla-concurrent in financiële problemen kwam. Het gaat financieel dus niet best. Als Tesla met hun schaalgrootte momenteel nog steeds miljoenen verlies maakt, lijkt het me voor Faraday Future ook een pittige opgave om uit de (diep)rode cijfers te blijven. De prijs per stuk wordt waarschijnlijk enorm, en de vraag is wie er zit te wachten op een elektrische auto van bijna 300.000 dollar, de richtprijs die recent in de media verscheen.