De trend van alsmaar kleiner worden motoren, met turbo uiteraard, is een trend die we gaan zien veranderen de komende jaren. Brandstofmotoren krijgen weer een grotere inhoud!

Turbovervuiler

Ok, niet zo groot als de enorme scheepsmotor op de foto, maar de allerkleinsten moeten er aan geloven, volgens analisten. De aanleiding voor de aanstaande ommekeer is dezelfde als die de trend van de kleine turbomotortjes inzette, namelijk verbruik. Maar dit keer gaat het niet om theoretische CO2-sjoemelgetalletjes, maar om werkelijk verbruik, NOx en fijnstof. Wat blijkt namelijk: de kleine torretjes zijn in werkelijkheid helemaal niet zo schoon als de CO2-cijfertjes uitwijzen. Joh. En om nieuwe, strengere uitstootnormen te halen, vooral diesels dus, moet de motorinhoud omhoog, want de slagvolumecompenserende turbo is dé grote vervuiler, zo blijkt, vooral bij dieselmotoren.

RDE-test

Los van de vraag of een opgefokte driecilinder lang mee gaat of niet, stoten de kleine turbomotortjes met name bij belasting veel te veel NOx-gassen uit (tot wel 15 keer zo veel) dan is toegestaan. En daar wordt vanaf september 2017 paal en perk aan gesteld middels de Real Driving Emissions-test. Eerst met zachte hand met veel ‘sjoemelruimte’ om de fabrikanten tegemoet te komen, maar de komende jaren worden deze eisen steeds strenger totdat elke nieuwe auto binnen de strengere marges valt.

Kleintjes worden groter

Er wordt dan ook verwacht dat autofabrikanten de komende jaren hun kleinste motoren – alles onder 1,5 liter voor diesel, en 1,2 liter voor benzine – gaan vervangen door motoren met grotere inhoud. Zo gaat naar verluidt bij Volkswagen de 1.4 TDI vervangen worden door een 1.6 TDI, en bij Renault de 1.5 diesel weer door een 1.9.

Wellicht dat de fabrikanten even bij Mazda kunnen spieken? De slimme Japanners voeren namelijk al jaren zuinige, turboloze SkyActiv-motoren. Deze relatief grote motoren zijn niet alleen op papier, maar ook in de praktijk zuinig gebleken, ondanks de (veel) grotere motorinhoud dan de concurrentie. Iets met hoge compressie.

Elektrisch

Genoeg uitdaging dus voor de ingenieurs. En ze hebben het al best druk met het engineeren van elektro-aandrijving, hetzij als ondersteuning van de brandstofmotor, hetzij als totale vervanger. Zo willen de autofabrikanten namelijk aan de lage (theoretische) CO2-normen komen, die met het wegvallen van de kleiner motortjes op papier wel moeilijker te halen zijn. Maar of al die accu’s zo goed zijn voor het milieu?